Wat hebben we bereikt en wat hebben we ervoor gedaan?
1. Voldoende betaalbare parkeerruimte voor bewoners, bezoekers en werknemers tegen aanvaardbare kosten
Wat wilden we bereiken? | |||
---|---|---|---|
Subdoelen | |||
1.1 - Goede benutting van beschikbare parkeercapaciteit met "blauwe zone" als belangrijkste instrument | |||
1.2 - Voldoende parkeergelegenheid voor bewoners, hun bezoekers en werknemers | |||
1.3 - Kostendekkende parkeerexploitatie (geen winstoogmerk) | |||
1.4 - Voldoende stallingsmogelijkheden voor fietsen bij publiekstrekkers | |||
Indicator maatschappelijk effect | Realisatie | Begroting | Realisatie |
1.2.1 - Parkeerdruk maximale bezettingsgraad) | 78% | 85%1 | 92% (in resterend deel Diemen Zuid voor invoering blauwe zone) |
- In woongebieden
- Bij winkelcentrum
Activiteiten (wat wilden we ervoor doen?) | Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?) |
---|---|
Subdoel 1.1 - Goede benutting van beschikbare parkeercapaciteit met "blauwe zone" als belangrijkste instrument | |
1.1.1 - Uitbreiden en aanpassen parkeerregulering op basis van resulaten parkeermonitoring en klachten van bewoners en ondernemers en op basis van nieuwe ontwikkelingen (o.a. regelgeving en ICT) | Op basis van input door inwoners en bedrijven is de blauwe zone uitgebreid in Diemen Zuid en Buyenstee in Diemen-Noord. Het parkeerregime langs de Muiderstraatweg en omgeving is gewijzigd van blauwe zone naar betaald parkeren. |
1.1.2 - Parkeermonitoring d.m.v. meting parkeerdruk en ontvangen parkeerklachten | Het parkeren wordt jaarrond gemonitord, dit gebeurt op basis van klachten en/of n.a.v. projecten. |
Subdoel 1.2 - Voldoende parkeergelegenheid voor bewoners, hun bezoekers en werknemers | |
1.2.1 - Waar nodig bijsturen van parkeerregulering (maatwerk) | De blauwe zone langs de Muiderstraatweg functioneerde onvoldoende, dit hield onder meer verband met het veelvuldig 'doordraaien' van parkeerschijven. Om dit op te lossen is in dit gebied betaald parkeren ingevoerd. Het gereguleerd gebied met blauwe zones is uitgebreid in Diemen-Zuid en Diemen-Noord. |
1.2.2 - Afspraken over parkeervoorzieningen op eigen terrein bij nieuwbouwplannen | Er zijn bij diverse bouwplannen afspraken over het parkeren gemaakt, waaronder deelplannen Plantage De Sniep, The Post.en Holland Park West. |
1.2.3 - Handhaven parkeerregulering incl. afhandelen parkeerklachten en overtredingen | Dit heeft plaatsgevonden in heel 2019. |
1.2.4 - Het aanvragen van electrische laadpalen op parkeerlocaties wordt actiever aangeboden | in juli 2019 is de beleidsnota opladen elektrische voertuigen vastgesteld. Na vaststelling is actief gecommuniceerd over het aanvraagproces. Dit heeft geleid (ook door marktomstandigheden) tot een forse stijging van het aantal aanvragen. In 2019 zijn 8 nieuwe laadpalen gerealiseerd. |
Subdoel 1.3 - Kostendekkende parkeerexploitatie (geen winstoogmerk) | |
1.3.1 - Uitbesteden werkzaamheden op basis van beste kosteneffectiviteit | Met een marktconsultatie parkeerhandhaving is input opgehaald om de aanbesteding van parkeerhandhaving in 2020 te starten. |
1.3.2 - Actueel houden parkeerexploitatie | Vindt maandelijks plaats. |
1.3.3 - Parkeertarieven baseren op sluitende parkeerexploitatie | Er is door het Ministerie van Binnenlandse Zaken een nieuw maximum bedrag voor de naheffingsaanslag vastgesteld (€ 64,50 ipv € 62,-). De raad heeft hiermee de Tarieventabel opnieuw vastgesteld. |
Subdoel 1.4 - Voldoende stallingmogelijkheden voor fietsen bij publiekstrekkers | |
1.4.1 - Bijplaatsen fietsenstallingen indien nodig en mogelijk | Bij winkelcentrum Diemerplein is een laadpaal voor elektrische fietsen geplaatst. Verder zorgen we bij herinrichtingen voor voldoende parkeermogelijkheden voor fietsen. |
Prestatie-indicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie |
---|---|---|---|
1.2.1 - % maximale parkeerbezetting (maandag t/m zaterdag) | 90% | 85%1 | 92% (in resterend deel Diemen Zuid voor invoering blauwe zone) |
- In woongebieden
- Bij winkelcentrum
2. Diemen is een verkeersveilige gemeente
Wat wilden we bereiken? | |||
---|---|---|---|
Subdoelen | |||
2.1 - Duurzaam veilig ingerichte woonwijken, met toepassing van 30 km zones | |||
2.2 - Verkeersveilige fietsroutes | |||
Indicator maatschappelijk effect | Realisatie | Begroting | Realisatie |
2.0 - Tevredenheid verkeersveiligheid in de wijk | NB | NB | NB |
Activiteiten (wat wilden we ervoor doen?) | Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?) |
---|---|
Subdoel 2.1 - Duurzaam veilig ingerichte woonwijken met 30 km zones | |
2.1.1 - Toepassen duurzaam veilig maatregelen met 30 kilometerzones bij herinrichtingen (Diemen-Noord, Centrum West, Holland Park, Plantage de Sniep) | Alle (op)nieuw ingerichte wegen in Diemen zijn duurzaam veilig ingericht. |
2.1.2 - Deelname aan verkeersveiligheid campagnes | Wij nemen deel aan regionale verkeersveiligheidscampagnes via de Vervoerregio Amsterdam (programma Verkeer en Meer). In 2019 zijn diverse campagnes uitgevoerd, zoals alcohol/BOB, snelheid, aandacht op de weg en fietsverlichting. Ook wordt jaarlijks de campagne 'de scholen zijn weer begonnen' uitgevoerd. Verkeer en Meer ondersteunt de scholen met verkeersonderwijs voor 0-18 jaar. |
Subdoel 2.2 - Verkeersveilige fietsroutes | |
2.2.1 - Toepassen duurzaam veilig maatregelen ten behoeve van fietsers bij herinrichtingen (o.a. Diemen-Noord, Oost-West as, Holland Park) | Alle (op)nieuw ingerichte wegen in Diemen zijn duurzaam veilig ingericht. |
2.2.2 - Verkeersveilige fietsroute opnemen in spoorwegonderdoorgang aan westkant Ouddiemerlaan | In de planvorming voor de spoorwegonderdoorgang is rekening gehouden met een veilige fietsroute in twee richtingen aan de westzijde van de Ouddiemerlaan. |
2.2.3 - Verkeersveilige fietsroutes meenemen in BLVC-plannen bij uitvoering van bouwplannen/ wegwerkzaamheden | In alle BLVC-plannen wordt rekening gehouden met veilige verkeersroutes voor fietsers en voetgangers. |
2.2.4 - Onderzoek naar verbeteren zwakke schakels in fietsnetwerk | Er is gestart met een onderzoek naar een verbetering van de fietsverbinding onder de goederenboog in de Ouddiemerlaan en met de verbetering van de fietsoversteek op de Provincialeweg. |
Prestatie-indicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie |
---|---|---|---|
Algemeen - % ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig (verplicht) | NB | NB | NB |
Algemeen - % overige vervoersongevallen met een gewonde fietser (verplicht) | NB | NB | NB |
3. Goede bereikbaarheid voor en doorstroming van locale autoverkeer
Wat wilden we bereiken? | |||
---|---|---|---|
Subdoelen | |||
3.1 - Geen sluipverkeer door Diemen, zoveel mogelijk doorgaand autoverkeer via de auto(snel)wegen | |||
3.2 - Goede doorstroming van het autoverkeer op locale hoofdwegen | |||
3.3 - Geen vrachtverkeer van en naar bedrijventerreinen door de woonwijken |
Activiteiten | Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?) |
---|---|
Subdoel 3.1 - Geen sluipverkeer door Diemen, zoveel mogelijk doorgaand autoverkeer via de auto(snel)wegen | |
3.1.1 - Meewerken aan verbeteren doorstroming op auto(snel)wegen (uitvoering planstudie SAA) | Uitbreiding van de A1 en de A10 zijn voltooid, de uitbreiding van de A9 is nog in uitvoering. |
3.1.2 - Rijsnelheid op locale hoofdwegen 50 km/uur (o.a. Oost-West as, Holland Park) | Is onderdeel van herinrichting in kader van Holland Park en Oost West as. Voor Diemen Zuid wordt de openstelling van de busbaan voor autoverkeer voorbereid waarbij 50 km/uur wordt omgezet naar 30 km/uur. |
3.1.3 - Afstemmen informatiesystemen (bewegwijzering/navigatie) op hoofdroutes | Dit loopt via de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW) |
3.1.4 - Medewerking aan openstelling Overdiemerweg tussen IJburg en Muiden gekoppeld aan omzetten parallelweg van de A1 naar busbaan zonder ontheffinghoudersregeling | Verkeersontwerp is gereed, bestemmingsplan is onherroepelijk. Verkeersbesluit en uitvoering worden voorbereid. Met Amsterdam vindt overleg plaats over omzetten van parallelweg naar busbaan in verband met nieuwe HOV-busverbinding IJburg-Weesp. |
Subdoel 3.2 - Goede doorstroming van het autoverkeer op locale hoofdwegen | |
3.2.1 - Waarborgen ontsluitingsfunctie d.m.v. advisering bij herinrichtingen (o.a. Oost-West as, Holland Park) | Dit gebeurt bij de advisering over alle herinrichtingsplannen en nieuwbouwprojecten. |
3.2.2 - Ongelijkvloers maken van spoorwegovergang op Ouddiemerlaan | Samen met ProRail en NS Stations is aanbestedingsdossier opgesteld en is aanbesteding gestart. Daarnaast is overeenkomst opgesteld met ProRail inzake realisering, beheer en onderhoud. Inrichtingsplan voor de openbare ruimte is in voorbereiding. |
3.2.3 - Onderzoek naar verkeersstructuur Diemen-Zuid | De milieuonderzoeken (geluid en lucht) zijn uitgevoerd en gepresenteerd. In vervolg daarop is gestart met het opstellen van een integraal ontwerp en een voorontwerp bestemmingsplan. |
Subdoel 3.3 - Geen vrachtverkeer van en naar bedrijventerreinen door de woonwijken | |
3.3.1 - Zorgen voor handhaven van goede rechtstreekse aansluiting van werkgebieden op hoofdwegennet | Dit gebeurt bij de advisering over herinrichtingsplannen en nieuwbouwprojecten. |
3.3.2 - Begeleiden/beïnvloeden bedrijven bij vestigingsplaatskeuze en routekeuze | Dit vindt plaats bij overleg met kandidaat bedrijven die zich willen vestigen in Diemen. |
3.3.3 - Afremmen vrachtverkeer bij herinrichting van woongebieden; meenemen in onderzoek/planvorming voor Diemen-Zuid | In de aanpassing van de verkeersstructuur voor Diemen Zuid wordt de variant uitgewerkt waarin het snelheidsregime op de hoofdwegen wordt omgezet van 50 km/uur naar 30 km/uur met bijbehorende inrichtingsmaatregelen waaronder een rotonde bij Beukenhorst. |
Prestatie-indicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie |
---|---|---|---|
Algemeen - Waardering bereikbaarheid bedrijfslocatie voor bevoorrading (verplicht) | NB | NB | NB |
4. Goed openbaar vervoer
Wat wilden we bereiken? | |||
---|---|---|---|
Subdoelen | |||
4.1 - Goede OV ontsluiting van woonwijken, winkelcentra, werkgebieden en recreatiegebieden | |||
4.2 - Goed bereikbare en toegankelijke OV-haltes | |||
4.3 - Goede reizigersinformatie op de OV-haltes | |||
4.4 - Goede doorstroming van het openbaar vervoer |
Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?) | Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?) |
---|---|
Subdoel 4.1 - Goede openbaar vervoer ontsluiting van woonwijken, winkelcentra, werkgebieden en recreatiegebieden | |
4.1.1 - Adviseren over concessieverlening door Vervoerregio Amsterdam en vervoerplannen GVB | Dit vindt plaats op basis van voorstellen en vervoerplannen van GVB en Vervoerregio Amsterdam |
Subdoel 4.2 - Goed bereikbare en toegankelijke OV-haltes | |
4.2.1 - Aanpassen resterende haltes in Diemen-Noord bij groot onderhoud/herinrichting | Dit wordt meegenomen bij de uitvoering van groot onderhoud in Diemen Noord. In 2019 is in dit project de halte Meerkoet toegankelijk gemaakt. |
4.2.2 - Verleggen en aanpassen haltes (Oost-West as, Holland Park) | Is gebeurd in Holland Park en bij de herinrichting van de Oost-West as. |
4.2.3 - Bijhouden nationaal haltebestand | Actualisatie is uitgevoerd in 2018, bij wijzigingen wordt dit doorgegeven. |
Subdoel 4.3 - Goede reizigersinformatie op de OV-haltes | |
4.3.1 - Controleren reizigersinformatie op haltes | Vindt incidenteel plaats en n.a.v. reacties van reizigers en vervoerders. |
4.3.2 - Knooppuntmanagement bij station Diemen-Zuid | Geen concrete activiteiten in 2019, er is overleg geweest met provincie in kader van MRA aanpak voor Schipholcorridor. Hieruit zijn nog geen concrete maatregelen voortgekomen. |
Subdoel 4.4 - Goede doorstroming van het openbaar vervoer | |
4.4.1 - Verbeteren doorstroming OV bij herinrichtingen (tram 19 op Oost-West as) | Is onderdeel van uitvoering project Oost West as |
Prestatie-indicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie |
---|---|---|---|
4.2.1 - Aantal toegankelijk gemaakte haltes | 2 | 2 | 1 |
4.3.2 - Totaal aantal haltes met DRIS-paneel | 19 | 21 | 24 |