Wat hebben we bereikt en wat hebben we ervoor gedaan?
1. Bijdrage aan de verbetering van de veiligheid
Wat wilden we bereiken? | |||
---|---|---|---|
Subdoelen | |||
1.1 - Minder criminaliteit | |||
1.2 - Sociale cohesie en veilige leefomgeving | |||
1.3 - Verhoogd gevoel van veiligheid in de eigen leefomgeving |
Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?) | Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?) |
---|---|
Subdoel 1.1 - Minder criminaliteit | |
1.1.1 - Verstrekken van goede voorlichting en preventiemaatregelen aan (groepen) inwoners en ondernemers | Voorlichtingsactiviteiten zoals Veiligheidsdag, gemeentedag, voorlichting aan ondernemers. |
1.1.2 - In samenwerking met bedrijfsleven inzetten van cameratoezicht en stimuleren particuliere collectieve beveiliging | Daar waar mogelijk wordt geadviseerd om de eigen bedrijfsbeveiligingssystemen te optimaliseren |
1.1.3 - Deelnemen aan PVOAA (informatie en voorlichting aan ondernemers) | Diemen neemt hier aan deel, de naam is inmiddels gewijzigd in Platform Veilig Ondernemen Amsterdam Amstelland (PVOAA) |
1.1.4 - Ondersteunen van bedrijfspanels locatiegericht | Per bedrijventerrein / kantorengebieden / winkelgebieden is en regelmatig veiligheidsoverleg met de ondernemers, politie en de brandweer. |
1.1.5 - Regievoeren en adviseren binnen KVO-trajecten (Keurmerk Veilig Ondernemen) zowel in winkelgebieden als bedrijfsterreinen | De formele KVO structuur is losgelaten vanwege de administratieve lasten. De veiligheidsoverleggen vinden wel plaats. |
1.1.6 - Tegengaan woninginbraken door middel van regievoering op het project samen veilig en veiligheidsmarkten | Naast de gerichte surveillances onder regie van de politie wordt er op de veiligheidsdag, de gemeentedag en daar waar wenselijk / mogelijk voorlichting gegeven over onder andere inbraak en brandveiligheidsrisico's. |
1.1.7 - Intensivering bestuurlijke aanpak georganiseerde criminaliteit (deelname aan RIEC; toepassen van de wet Bibob gericht op hennepteelt, motorclubs, prostitutie en mensenhandel, ongewenste bewoning) | De bestuurlijke aanpak is in 2019 verder versterkt met het aanstellen van twee functionarissen in AM verband, het uitrollen van een app voor professionale om signalen van ondermijning te melden. Daarnaast worden er gerichte controleacties ondernomen op de bedrijven terrein. |
1.1.8 - Uitrol van project Scheerlicht in heel Diemen (integrale aanpak van woon- en identiteitsfraude, signaleren -criminele- netwerken en signaleren ondermijnende criminialiteit). Daarbij is het uitgangspunt dat repressieve aanpak wordt omgezet in een pro-actieve inzet en uiteindelijk leidt tot een preventieve rol van gemeente en ketenpartners. | Het project Scheerlicht is definitief omarmd door de gemeenteraad. Door de gezamenlijke controles met o.a. politie, woningverhuurders, SVB zijn steeds meer zaken aan het licht gebracht. Inmiddels lopen er meerdere meldingen bij het RIEC ten aanzien van criminele netwerken. Het actief delen van informatie op basis van het Convenant Doorzon heeft inmiddels geleid tot gezamenlijke controles van gemeente en verhuurders. |
Subdoel 1.2 - Sociale cohesie en veilige leefomgeving | |
1.2.1 - Continueren van aanpak jeugdoverlast (inclusief top 600 en deelnemen aan Actiecentrum Veiligheid en Zorg (v.m. veiligheidshuis) | Deelname van Diemen aan het Actiecentrum Veiligheid en Zorg is inmiddels gerealiseerd en de financiële bijdrage is in de reguliere begroting opgenomen. |
1.2.2 - Continueren van inzet van straatcoaches, mediation en buurtbemiddeling bij conflicten tussen buren (met name bij koopwoningen) | De buurtbemiddeling is uitgebreid voor alle woningen en daarvan wordt ruimschoots gebruik gemaakt. De inzet van straatcoaches is inmiddels structureel geregeld. Hun inzet wordt mede aan de hand van eventuele incidenten ad hoc uitgebreid. |
1.2.3 - Stimuleren van bewonersinitiatieven (project Samen Veilig) | Deels wordt gebruik gemaakt van stagiaires van het ROC opleiding veiligheid voor het uitvoeren van de activiteiten van Samen veilig. Daarnaast worden burgerinitiatieven zoals Whatsapp buurtgroepen en AED's in de wijk ondersteund door de gemeente. |
1.2.4 - Inzetten openbare ordemaatregelen door burgemeester (bijv. alcoholverbod en tijdelijk huisverbod) | Naast het alcoholverbod rond winkelcentrum Kruidenhof, de oplegging van tijdelijk huisverboden bij huiselijk geweld wordt ook regelmatig gebruik gemaakt van sluitingsbevoegdheden / waarschuwingen op grond van artikel 13 b van de Opiumwet. |
Subdoel 1.3 - Verhoogd gevoel van veiligheid in de eigen leefomgeving | |
1.3.1 - Uitvoering geven aan de acties zoals opgenomen in het veiligheidsjaarplan | Actieve integrale controles bedrijventerreinen, Aanpak woonfraude, actieve voorlichtingsacties zoals op Veiligheidsdag en gemeentedag. |
1.3.2 - Beperken gevolgen crisissituaties of calamiteiten | De gemeentelijke crisisstaven van de DUO-gemeenten worden jaarlijks beoefend. Daarnaast hebben we een contract met de gemeente Amsterdam ter ondersteuning van de gemeentelijke crisisstaven. |
1.3.3 - Jaarlijks laten uitvoeren van de Veiligheidsmonitor/Veiligheidsindex (in plaats van tweejaarlijks als gevolg van bezuinigingen van het ministerie van Justitie en Veiligheid) | Gerealiseerd, Veiligheidsmonitor afgenomen en aan de gemeenteraad verspreid. |
1.3.4 - Voorzetting beveiliging Bergwijkpark en Campus Diemen Zuid op het reguliere niveau. | Beveiliging stationsgebied Diemen Zuid en Bergwijkpark uitgevoerd in de donkere maanden met een bijdrage van het bedrijfsleven. |
1.3.5 - Aandacht voor een veilige, goed verlichte inrichting van de openbare ruimte. | Daar waar nodig zijn verlichtingsniveau's aangepast. |
Prestatie-indicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie |
---|---|---|---|
1.1.1 - Aantal verwijzingen Halt per 10.000 jongeren (verplicht) | NB | NB | NB |
1.1.2 - Aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners (verplicht) | 0,7195 | NB | 1,2592 |
1.1.3 - Aantal geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners (verplicht) | 6,475 | NB | 5,886 |
1.1.4 - Aantal diefstallen uit woning per 1.000 inwoners (verplicht) | 5.893 | NB | 4,943 |
1.1.5 - Aantal vernielingen en beschadigingen openbare ruimte per 1.000 inwoners (verplicht) | 4,488 | NB | 4,813 |
1.1.6 - % bibobtoetsen over totaal aan aangevraagde vergunningen (drank/horecawet, exploitatievergunning, vergunning sexinrichting) | 100% | 90% | 100 |
1.1.8 - aantal integrale adrescontroles (binnen project Scheerlicht) | NB | 250 | 240 (individuele adressen, soms meermalen gecontroleerd) |
1.2.1 - Aantal bemiddelingen bij conflicten tussen buren | 8 | 6 | 11 |
1.2.2 - Aantal openbare ordemaatregelen | 23 | 6 | 24 |
1.3.1 - Aantal harde kern jongeren per 10.000 inwoners (verplicht) | NB | NB | NB |
1.3.2 - % aandeel dat zich wel eens onveilig voelt in de buurt (verplicht) | 11 | NB | NB |
1.3.3 - % dat in enige mate overlast heeft van buurtbewoners (verplicht) | 8% | NB | NB |
2. Verhoogde zelfredzaamheid
2. Verhoogde zelfredzaamheid | |||
---|---|---|---|
Subdoelen | |||
2.1 - Meer burgers nemen verantwoordelijkheid voor de eigen veiligheid | |||
2.2 - Meer bedrijven nemen verantwoordelijkheid voor de eigen veiligheid |
Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?) | Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?) |
---|---|
Subdoel 2.1 - Burgers nemen meer verantwoordelijkheid voor eigen veiligheid | |
2.1.1 - Integrale veiligheidsvoorlichting aan inwoners en doelgroepgericht (bijvoorbeeld aan ouderen), o.a. via veiligheidsmarkt en gemeentedag | Veiligheidsdag op Loswalfestival, gemeentedag. en tijdens preventieve acties op markt, winkelcentrum en surveillance in de wijk. |
2.1.2 - Bewust maken van inwoners en stimuleren van bewonersinitiatieven (o.a. via groepapps en deelname aan burgernet) | ondersteuning initiatieven d.m.v. medebekostiging van activiteiten, ondersteuning in brede zin bij bijvoorbeeld publicaties, protocollen etc. |
2.1.3 - Werven van vrijwilligers en inzet van vrijwilligers (bewonersparticipatie) | Het werven van vrijwilligers is moeizaam, nu inzet van ROC studenten Veiligheid. |
Subdoel 2.2 - Bedrijven en instellingen nemen meer verantwoordelijkheid voor eigen veiligheid | |
2.2.1 - Stimuleren van initiatieven door bedrijven en instellingen voor de vergroting van eigen veiligheid van bedrijven, personeel en cliënten | Via PVOAA voorlichtings bijeenkomsten gericht op cybercrime en ondermijning. Daarnaast regelmatig veiligheidsoverleg. |
Prestatie-indicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie |
---|---|---|---|
2.1.3 - Aantal geworven en ingezette vrijwilligers die in het kader van het project Samen Veilig politie en/of brandweer ondersteunen | 10 (waarvan 8 in wisselende samenstelling studenten van ROC Veiligheid) | 8 | 8 in wisselende samenstelling (studenten van ROC Veiligheid) |
3. Naleving van wet-en regelgeving m.b.t. leefomgeving
3. Naleving van wet- en regelgeving m.b.t. leefomgeving | ||||
---|---|---|---|---|
Subdoelen | ||||
3.1 - Naleving van wet- en regelgeving overeenkomstig jaarlijks handhavingsprogramma | ||||
3.2 - Goede kwaliteit milieuhandhaving |
Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?) | Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?) |
---|---|
Subdoel 3.1 - Naleving van wet- en regelgeving overeenkomstig jaarlijks handhavingsprogramma | |
3.1.1 - Jaarlijks wordt een handhavingsprogramma vastgesteld waarbij een duidelijke relatie wordt gelegd tussen beleidsdoelstellingen en de daarop gerichte handhaving | Er is een handhavingsprogramma opgesteld in 2019. Vanuit het interbestuurlijk toezicht is geconstateerd dat het handhavingsprogramma voldoet aan de eisen die daaraan gesteld worden. |
3.1.2 - Heldere communicatie over handhavingsbeleid en het jaarlijkse handhavingsprogramma | In het DiemerNieuws en via social media is aandacht besteed aan het beleid en het jaarprogramma. |
3.1.3 - Handhavers zichtbaar en vaak op straat door beperking administratieve binnen-taken | Er is ook in 2019 gewerkt aan de koppeling tussen InProces en Op Orde. De koppeling is nagenoeg gereed en moet in 2020 gaan draaien. |
Subdoel 3.2 - Goede kwaliteit milieuhandhaving | |
3.2.1 - Integraal toezicht door gemeente en Omgevingsdienst op inrichtingen op het gebied van milieuwetgeving, energiegebruik en drank- en horecaregelgeving | Gedurende integrale horecacontroles wordt op deze drie onderwerpen gecontroleerd. |
3.2.2 - Regionale samenwerking toezichts- en handhavingstaken onderbrengen in de VTH samenwerking in regionaal verband | Er is meerdere malen afgestemd met de Omgevingsdienst en andere gemeenten over de kwaliteitsborging. Sommige (beleids)taken worden gezamenlijk voorbereid. |