Incidentele risico’s
1. Holland Park
Risicobedrag € 1.600.000, de kans op voordoen is 'Matig' (30%).
Nadere omschrijving risico:
Holland Park faciliterend
Het berekend risicobedrag is geschat op € 1,04 miljoen. Het gaat om het saldo van de gemaakte plankosten en de overige voorbereidingskosten die in het kader van de faciliterende planvoorbereiding Holland Park (voormalig Bergwijkpark Noord) zijn gemaakt en nog moeten worden verhaald op huidige en toekomstige ontwikkelende partijen.
Grondexploitatie Holland Park West
De grondexploitatie Holland Park West is 31 mei 2018 vastgesteld en bij de actualisatie van de grondexploitatie (zie daarvoor het MPG bij deze Jaarrekening 2019), is een zo goed als mogelijke inschatting gemaakt van het resultaat en de doorlooptijd van het project. In de geheime bijlage van de geactualiseerde grondexploitatie is tevens ook een kansen- en risicoanalyse toegevoegd met een overzicht en toelichting van alle kansen, risico’s en beheersmaatregelen opgenomen, die zich kunnen voordoen in Holland Park West. Het berekend risicobedrag is geschat op € 0,44 miljoen.
Grondexploitatie Nieuwe locatie tankstation Provinciale weg
Hetzelfde geldt voor de grondexploitatie Nieuwe locatie tankstation Provinciale weg. Deze is 21 juni 2019 vastgesteld en bij de actualisatie van de grondexploitatie (zie daarvoor het MPG bij deze Jaarrekening 2019), is de kansen en risico analyse opgesteld. Het berekend risicobedrag is geschat op € 0,13 miljoen.
Daarnaast is als uitkomst van de onderhandeling met BP over de sanering van het oude tankstation aan de Bergwijkdreef een belangrijk risico ingeboekt bij de Jaarrekening 2018. Het saldo van de schadeloosstelling van ca. € 1,7 miljoen is reeds voorzien in verliesvoorziening van de Reserve Grondzaken.
Eventuele resterende gemeentelijke kosten komen ten laste van de grondopbrengsten die door de gemeente in dit gebied gerealiseerd moeten worden op de eigen gemeentelijke grondposities. Uiteindelijk is het streven om budgetneutraal te eindigen. Op dit moment is dat ingeschat als haalbaar, maar in de komende jaren zouden zich mogelijk situaties kunnen voordoen die de haalbaarheid verminderen. De inpassingen van (maatschappelijke) voorzieningen, het realiseren van een deels (sociaal) woningbouwprogramma, marktconjunctuur en duurzaamheidambities hebben hierop hun invloed.
Beheersmaatregelen:
Door externe partijen te faciliteren en de verbindende schakel te zijn, stimuleren we het particulier initiatief in de gebiedsontwikkeling. We hebben inmiddels meerdere overeenkomsten gesloten met meerdere projectontwikkelaars die een groot gedeelte van het gebied herontwikkelt (namelijk Diemervijver en Holland Park). Deze overeenkomsten regelen een exploitatiebijdrage, waarin impliciet ook de reeds gemaakte en te maken gemeentelijke voorbereidingskosten en incidentele investeringskosten zijn betrokken. Een deel van de bijdrage is inmiddels in rekening gebracht. In de komende jaren moet het overige deel ontvangen worden. Toekomstige particulieren van nog te ontwikkelen locaties in Holland Park Zuid zullen op vergelijkbare wijze moeten bijdragen in de gemeentelijke kosten.
2. Plantage de Sniep
Risicobedrag € 1.100.000, de kans op voordoen is 'Gemiddeld' (50%).
Nadere omschrijving risico:
Bij de meest recente actualisatie van de grondexploitatie van Plantage de Sniep (zie daarvoor het MPG bij de Jaarrekening 2019), is een zo goed als mogelijke inschatting gemaakt van het resultaat en de doorlooptijd van het project. In de geactualiseerde grondexploitatie is tevens ook een kansen- en risicoanalyse toegevoegd. Bij de voorbereiding en realisatie van grootschalige projecten spelen tal van projectspecifieke onzekerheden en nader te onderzoeken of af te spreken onderdelen een rol. De kansen- en risicoanalyse geeft inzicht in deze onzekerheden die mogelijk kunnen optreden. Hierbij is het streven om eventuele risico´s met een negatieve financiële impact proberen te voorkomen en of te beheersen.
In het MPG is een overzicht en toelichting van alle kansen, risico’s en beheersmaatregelen opgenomen, die zich kunnen voordoen in Plantage de Sniep.
Beheersmaatregelen:
De afgelopen tijd is reeds nadrukkelijker op kosten gestuurd en zijn diverse maatregelen genomen om 'zuinig' te werken. Deze werkwijze zal worden vervolgd. Tegenvallers zijn, bij langerlopende projecten, echter nooit helemaal te vermijden.
Het belangrijkste risico zoals gemeld in het MPG 2019 is:
De bijdrage die ProRail doet voor de realisatie van de geluidsschermen langs het spoor. ProRail ontvangt deze bijdrage als subsidie vanuit het Rijk en het subsidieprogramma loopt op zijn einde. De planning die ProRail hanteert voor de voorbereiding en uitvoering van de geluidsschermen komt niet overeen met de einddatum van het subsidieprogramma, waarmee het risico bestaat dat ProRail niet meer kan (wil) meebetalen.
Voor de overige risico's en kansen kan de geheime bijlage van het MPG worden geraadpleegd.
3. Duo+ (inhuur, talentmanagement) (Vervallen)
Risicobedrag € 50.000, de kans op voordoen is 'Laag' (10%).
Nadere omschrijving risico:
inhuur
In de begroting 2019 van Duo+ is de structurele bijdrage verhoogd, dit geeft Duo+ meer armslag om vervanging binnen de eigen budgetten op te vangen. Daarnaast stuurt het management van Duo+ strak op de invulling van openstaande vacatures. De kans op voordoen wordt hierdoor dusdanig laag dat dit risico kan vervallen.
talentmanagement
Dit is inmiddels onderdeel geworden van de reguliere bedrijfsvoering. Dit risico kan vervallen.
4. Claim Rijkwaterstaat (RWS) grond A1 (Vervallen)
Risico bedrag € 0, de kans op voordoen is 'nvt' (0%).
Nadere omschrijving risico:
In 1972 heeft gemeente Diemen een overeenkomst gesloten met Rijkswaterstaat inzake de verwerving van de gronden voor de aanleg van de rijksweg A1. Op basis van deze overeenkomst moest Diemen nog een bedrag (van ca. € 0,75 miljoen) terugbetalen aan Rijkwaterstaat. De effectuering van deze overeenkomst uit 1972 had echter tot op heden, door verschillende opeenvolgende gebeurtenissen, nog niet plaatsgevonden; het grondeigendom onder de A1 ligt nog steeds grotendeels bij Diemen en de terugbetaling van het voorschotbedrag heeft nog niet plaatsgevonden.
Medio 2018 hebben beide partijen initiatief genomen om dit dossier nu op te pakken en af te ronden, zowel wat betreft de historische aanleg A1, de uitbreiding A1-Oost en de verbinding A6-A1-A9. Met Rijkswaterstaat is inmiddels overeenstemming bereikt over een aantal te sluiten overeenkomsten welke ter ondertekening voorliggen. De historische verrekenafspraak (van ca. € 0,75 miljoen) is hierbij buiten beschouwing gebleven en wordt door RWS kwijtgescholden. Het risico komt daarmee te vervallen.