Gemeenschappelijke regelingen
Ingevolge artikel 13 van de Wet op de gemeenschappelijke regelingen zijn de gemeenteraden bevoegd om voor de gemeenschappelijke regelingen die door de raden zijn ingesteld de leden voor het algemeen bestuur aan te wijzen. De samenstelling van de afvaardiging in de Algemene Besturen varieert per gemeenschappelijke regeling. Dit kunnen zowel portefeuillehouders als raadsleden zijn. Het is gebruikelijk dat de portefeuillehouders de raadsleden regelmatig informeren over zaken die de gemeenschappelijke regelingen betreffen.
De gemeente is deelnemer in de volgende gemeenschappelijke regelingen:
Deelneming in Gemeenschappelijke regelingen | Rekening | Begroting | Rekening |
---|---|---|---|
Gemeenschappelijke regelingen | |||
1.01 Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland | 1.254 | 1.210 | 1.259 |
1.02 Vervoerregio Amsterdam | - | - | - |
1.03 Groengebied Amstelland | 123 | 136 | 124 |
1.04 Sociale recherche Gooi- en Vechtstreek | 37 | 53 | 42 |
1.05 Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied | 176 | 173 | 173 |
1.06 Amstelland-Meerlandenoverleg | 24 | 22 | 20 |
1.07 Ombudsman Metropoolregio Amsterdam | 17 | 8 | 3 |
1.08 Gemeentebelastingen Amstelland | 493 | 520 | 540 |
1.09 Gemeenschappelijke regeling Openbare Gezondheidszorg Amstelland OGZ | 902 | 1.056 | 1.049 |
1.10 Duo+ | 5.217 | 5.000 | 5.872 |
1.11 Gemeenschappelijke regeling GGD | 28 | 53 | 28 |
Vennootschappen en coörperaties | |||
2.01 Bank Nederlandse gemeente N.V.(BNG) | - | - | - |
2.02 Meerlanden N.V. | - | - | - |
Stichtingen en verbonden partijen | |||
3.01 Stichting RIJK | 127 | 160 | 161 |
Overige verbonden partijen | |||
4.01 Metropoolregio Amsterdam | 40 | 45 | 42 |
Totaal gemeenschappelijke regelingen | 8.438 | 8.436 | 9.313 |
Omvang eigen vermogen/vreemd vermogen en het financiële resultaat in de verbonden partij:
Gemeenschappelijke regelingen | Bron | Eigen Vermogen | Vreemd Vermogen | Eigen Vermogen | Vreemd Vermogen | Resultaat lopend jaar |
---|---|---|---|---|---|---|
Gemeenschappelijke regelingen | ||||||
1.01 Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland | Concept Jaarstukken 2019 | 27.578 | 47.475 | 32.902 | 65.871 | 45 |
1.02 Vervoerregio Amsterdam | Concept Jaarstukken 2019 | 795 | 337.241 | 1.643 | 270.802 | - |
1.03 Groengebied Amstelland | Concept Jaarstukken 2019 | 3.367 | 2.355 | 1.895 | 4.343 | - |
1.04 Sociale recherche Gooi- en Vechtstreek | Nvt | Nvt | Nvt | Nvt | Nvt | Nvt |
1.05 Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied | Jaarstukken 2019 | 3.884 | 15.970 | 3.440 | 16.236 | -429 |
1.06 Amstelland-Meerlandenoverleg | Concept Jaarstukken 2019 | 103 | - | 134 | - | 31 |
1.07 Ombudsman Metropoolregio Amsterdam | Nvt | Nvt | Nvt | Nvt | Nvt | Nvt |
1.08 Gemeentebelastingen Amstelland | 4e kwartaalbrief 2019 | Nvt | Nvt | Nvt | Nvt | -78 |
1.09 Gemeenschappelijke regeling Openbare Gezondheidszorg Amstelland OGZ | Concept Jaarstukken 2019 | 1.088 | 39 | 1.081 | - | 208 |
1.10 Duo+ | Concept Jaarstukken 2019 | 1.198 | 4.405 | 655 | 4.370 | 29 |
1.11 Gemeenschappelijke regeling GGD | Concept Jaarstukken 2019 | 513 | - | 1.249 | - | 737 |
Vennootschappen en coörperaties | ||||||
2.01 Bank Nederlandse gemeente N.V.(BNG) | Jaarstukken 2019 | 4.991.000 | 132.518.000 | 4.887.000 | 144.802.000 | 163.000 |
2.02 Meerlanden N.V. | Jaarstukken 2018 | 27.049 | 29.562 | 28.220 | 26.454 | 2.687 |
Stichtingen en verbonden partijen | ||||||
3.01 Stichting RIJK | 78 | 193 | ||||
Overige verbonden partijen | ||||||
4.01 Metropoolregio Amsterdam | Nvt | Nvt | Nvt | Nvt | Nvt | 12 |
Gemeenschappelijke regelingen | 166.242 |
1.01 Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland | |||
---|---|---|---|
Vestigingsplaats: | Amsterdam | ||
Soort verbonden partij: | Publiekrechtelijk | ||
Bestuurlijk belang: | Burgemeester in het Algemeen Bestuur | ||
Mate van sturing: | Uitgebreide sturing + punt h. | ||
Het openbaar belang wat behartigd wordt: | |||
De Veiligheidsregio is belast met de volgende taken:
| |||
Relatie met het programma: | Veilig | ||
Ontwikkelingen 2019: | |||
In september 2019 is er een besluit genomen tot het meer verzelfstandigen van de veiligheidsregio per 1 oktober 2019. De nieuwe commandant brandweer is tevens aangewezen als directeur van de veilighedsregio. Het veiligheidsbureau is ontvlochten uit de directie OOV van de gemeente Amsterdam naar de staf van de brandweer AA. De exacte vormgeving van de zelfstandige organisatie van de veilighedsregio zal in 2020 verder uitgewerkt worden. In december 2020 is er naast de gebruikelijke oefencyclus ook een systeemtest gehouden waar de inspectie Justitie en veiligheid beoordeeld in hoeverre de regio voldoet aan de landelijke eisen. Het rapport van de inspectie zal begin 2020 worden opgeleverd. | |||
Risico's: | |||
Geen risico's. | |||
Financiële gegevens: | |||
Bron financiële gegevens: | Concept Jaarstukken 2019 | ||
Bijdrage 2018: | € 1.254 | ||
Bijdrage 2019: | € 1.259 | ||
Datum | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | Resultaat |
1 januari | € 27.578 | € 47.475 | |
31 december | € 32.902 | € 65.871 | € 45 |
1.02 Vervoerregio Amsterdam | |||
---|---|---|---|
Vestigingsplaats: | Amsterdam | ||
Soort verbonden partij: | Publiekrechtelijk | ||
Bestuurlijk belang: | De heren Portegijs en Timmer (gemeenteraadsleden) zijn lid van de Regioraad. | ||
Mate van sturing: | Uitgebreide sturing | ||
Het openbaar belang wat behartigd wordt: | |||
De Vervoerregio Amsterdam behartigt de belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van verkeer en vervoer (openbaar vervoer, verkeersveiligheid, infrastructuur en duurzame mobiliteit). | |||
Relatie met het programma: | Verkeer | ||
Ontwikkelingen 2019: | |||
De regio kent een forse bereikbaarheidsopgave. Deze vraagt om een organisatie die de diverse partners verbindt om deze mobiliteitsvraagstukken aan te pakken. Ook wat betreft duurzaamheid en energie moeten de partners nauw samenwerken. De Vervoerregio is de verbindende organisatie die de partners samen brengt. Het einddoel is een bereikbare regio die voorbereid is op zijn toekomst. De programmabegroting 2020-2023 en Investeringsagenda 2019 geven overzicht over de activiteiten van de Vervoerregio, de kosten die hiermee gemoeid zijn en eventuele uitdagingen. Voor Diemen zijn projecten opgenomen zoals onder andere de spooronderdoorgang in de Ouddiemerlaan en het verbeteren van een fietsoversteek op de Provincialeweg. Verder worden een aantal regionale, voor Diemen belangrijke acties, genoemd zoals het uitvoeren van verkeerseducatieve- en veiligheidsacties, de verbetering van de bereikbaarheid van IJburg (planstudie HOV Oostflank) en het verduurzamen van de GVB-bussen. | |||
Risico's: | |||
De Vervoerregio speelt een cruciale rol in de financiering, verduurzaming en de aansturing van het openbaar vervoer en daarnaast in de verbetering van de infrastructuur door middel van susidiering van een groot aantal projecten (o.a. Oost-West as, verkeersveiligheid en spooronderdoorgang). Een goede bereikaarheid is cruciaal voor de ruimtelijke en economische ontwikkeling van Diemen. | |||
Financiële gegevens: | |||
Bron financiële gegevens: | Concept Jaarstukken 2019 | ||
Bijdrage 2018: | € 0 | ||
Bijdrage 2019: | € 0 | ||
Datum | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | Resultaat |
1 januari | € 795 | € 337.241 | |
31 december | € 1.643 | € 270.802 | € 0 |
1.03 Groengebied Amstelland | |||
---|---|---|---|
Vestigingsplaats: | Amstelveen | ||
Soort verbonden partij: | Publiekrechtelijk | ||
Bestuurlijk belang: | Wethouder Matthijs Sikkes-van den Berg vertegenwoordigt onze gemeente in het Algemeen Bestuur (AB) van het Groengebied. | ||
Mate van sturing: | Reguliere sturing | ||
Het openbaar belang wat behartigd wordt: | |||
De doelstelling van het Groengebied Amstelland kan worden samengevat als: het duurzaam in stand houden van natuur en openluchtrecreatiegebieden in het landelijk gebied tussen Amstelveen en het Amsterdam-Rijnkanaal met een omvang en kwaliteit die voldoet aan de wensen van de inwoners van de omliggende gemeenten en de wijdere regio. | |||
Relatie met het programma: | Leefomgeving en klimaat | ||
Ontwikkelingen 2019: | |||
● starten proces om te komen tot een ambitie en daar op volgend een visie voor Groengebied Amstelland. ● werven van een exploitatie voor de Abcouderstraatweg 79 ● werven van nieuwe evenementen passend binnen de mogelijkheden van de regelgeving en de draagkracht van de natuur en omgeving. ● samenwerken met de gemeente Amsterdam om het programma voor het Opwaarderen van het Gaasperplasgebied te voltooien na het participatietraject. Dit maakt nieuwe investeringen in het gebied mogelijk, waaronder mogelijk een aanvullende horecavoorziening aan de Gaasperplas. ● aanleg van een ruiterroute door de Diemerpolder ● verder ontwikkelen van het sloepennetwerk A'dam-Amstelland ● het uitrollen van het wandelnetwerk in Amstelland | |||
Risico's: | |||
Geen risico's. De huidige reserves (beschikbaar weerstandscapaciteit = € 1.895.186) liggen ruimschoots boven het niveau van de berekende risico's (benodigde weerstandscapaciteit = € 630.000). | |||
Financiële gegevens: | |||
Bron financiële gegevens: | Concept Jaarstukken 2019 | ||
Bijdrage 2019: | € 123 | ||
Bijdrage 2020: | € 124 | ||
Datum | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | Resultaat |
1 januari | € 3.367 | € 2.355 | |
31 december | € 1.895 | € 4.343 | 0 |
1.04 Sociale recherche Gooi- en Vechtstreek | |||
---|---|---|---|
Vestigingsplaats: | Bussum | ||
Soort verbonden partij: | Publiekrechtelijk | ||
Bestuurlijk belang: | Geen | ||
Mate van sturing: | Reguliere sturing | ||
Het openbaar belang wat behartigd wordt: | |||
Het samenwerkingsverband tussen elf gemeenten is belast met de opsporing van fraude op het gebied van de bijstandswetgeving. | |||
Relatie met het programma: | Inkomen en armoede | ||
Ontwikkelingen 2019: | |||
De Sociale Recherche (SR) heeft in 2019 geassisteerd bij handhavingsonderzoeken. Er vindt ook periodiek casusoverleg plaats tussen de SR en de handhaver van Diemen. In één geval heeft dit geleid tot een beëindiging van een uitkering Naast aandacht voor de participatiewet is er ook aandacht voor Zorgfraude. Dit zal in 2020 verder worden ontwikkeld. Daarnaast is de SR bezig om te kijken naar meer integrale handhaving. | |||
Risico's: | |||
Geen risico's. | |||
Financiële gegevens: | |||
Bron financiële gegevens: | N.v.t. | ||
Bijdrage 2018: | € 37 | ||
Bijdrage 2019: | € 42 | ||
Datum | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | Resultaat |
1 januari | Nvt | Nvt | Nvt |
31 december | Nvt | Nvt | Nvt |
1.05 Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied | |||
---|---|---|---|
Vestigingsplaats: | Zaandam | ||
Soort verbonden partij: | Publiekrechtelijk | ||
Bestuurlijk belang: | Diemen heeft, samen met andere A-M gemeenten, één vertegenwoordiger in het Dagelijks Bestuur. Burgemeester Boog vertegenwoordigt Diemen in het Algemeen Bestuur. | ||
Mate van sturing: | Uitgebreide sturing | ||
Het openbaar belang wat behartigd wordt: | |||
Op Rijksniveau is bepaald dat de vergunningverlening, toezicht en handhaving aangaande bedrijven met een bepaald milieurisico een kwaliteitsimpuls diende te krijgen door verplichte samenwerking bij uitvoering van deze taak. | |||
Relatie met het programma: | Gebiedsontwikkeling | ||
Ontwikkelingen 2019: | |||
De Omgevingsdienst heeft afgelopen jaar veel werk gehad aan de problemen bij gebiedsontwikkeling in de regio als gevolg van stikstof en PFAS problematiek. Voor Diemen levert dat evenwel geen beperking op. De inzet van de Omgevingsdienst in 2019 kenmerkte zich tot een piek in het begin van het jaar als gevolg van de vergunningaanvraag voor een biomassacentrale in Diemen. Een groot deel van de kosten hiervoor is ten laste gebracht van het incidentele projectenbudget. | |||
Risico's: | |||
Geen risico's. De reservepositie is voldoende. Het werk wordt uitgevoerd op basis van vooraf vastgestelde uitvoeringsovereenkomsten met deelnemers. De totale kosten van deze dienst worden op deze wijze door de deelnemers betaald. | |||
Financiële gegevens: | |||
Bron financiële gegevens: | Jaarstukken 2019 | ||
Bijdrage 2018: | € 176 | ||
Bijdrage 2019: | € 173 | ||
Datum | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | Resultaat |
1 januari | € 3.884 | € 15.970 | |
31 december | € 3.440 | € 16.236 | - € 429 |
1.06 Amstelland-Meerlanden Overleg | |||
---|---|---|---|
Vestigingsplaats: | Haarlemmermeer | ||
Soort verbonden partij: | Publiekrechtelijk | ||
Bestuurlijk belang: | Diemen wordt in de regiegroep (Dagelijks Bestuur) vertegenwoordigd door burgemeester Boog. Daarnaast vindt tweemaal per jaar een plenair overleg plaats, waaraan alle collegeleden deelnemen. Tevens zijn er domeinoverleggen voor de wethouders en een secretarissenoverleg. | ||
Mate van sturing: | Reguliere sturing | ||
Het openbaar belang wat behartigd wordt: | |||
De AM-partners zetten de meerwaarde en kracht van het Amstelland-Meerlanden Overleg in voor een krachtig ontwikkelende regio en onze belangen daarbij. Zij blijven zich profileren als hét platform voor de zuidflank van de Metropoolregio Amsterdam (MRA). Het is voor de toekomst van de MRA en voor een krachtig bestuur nodig, dat een balans bestaat tussen Amsterdam en de flanken van de metropoolregio. Ook ziet Diemen hen als brug naar de buren, zoals de Duin- en Bollenstreek en de ontwikkelende Gooi- en Vechtstreek. Zij benutten het platform om onze gezamenlijke belangen te behartigen in de MRA en de vervoersregio. | |||
Relatie met het programma: | Samen besturen | ||
Ontwikkelingen 2019: | |||
Zie ontwikkelingen MRA. Verder heeft Diemen zich hard gemaakt voor deelregionaal overleg op het gebied voor duurzaamheid. Dit moet in 2020 een vervolg krijgen. | |||
Risico's: | |||
Geen risico's. | |||
Financiële gegevens: | |||
Bron financiële gegevens: | Concept Jaarstukken 2019 | ||
Bijdrage 2018: | € 24 | ||
Bijdrage 2019: | € 20 | ||
Datum | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | Resultaat |
1 januari | € 103 | € 0 | |
31 december | € 134 | € 0 | € 0 |
1.07 Ombudsman Metropoolregio Amsterdam | |||
---|---|---|---|
Vestigingsplaats: | Amsterdam | ||
Soort verbonden partij: | Publiekrechtelijk | ||
Bestuurlijk belang: | Op basis van de gemeenschappelijke regeling (GR) is aan de Raad van de gemeente Amsterdam mandaat verleend om jaarlijks de begroting van de ombudsman voor het volgende kalenderjaar vast te stellen. | ||
Mate van sturing: | Reguliere sturing | ||
Het openbaar belang wat behartigd wordt: | |||
Als gemeente willen wij de dienstverlening zo goed mogelijk afstemmen op de wensen van onze burgers. Eventuele klachten van burgers over de manier waarop een medewerker of bestuurder hem/haar te woord heeft gestaan of over de wijze van dienstverlening, nemen wij serieus. Op grond van de klachtenregeling kunnen burgers een officiële klacht over een gedraging van de gemeente indienen. Daarnaast fungeert de Ombudsman als externe klachtinstantie voor de gemeente Diemen. Burgers kunnen daar terecht als ze ontevreden zijn over de wijze waarop hun klacht is afgehandeld. | |||
Relatie met het programma: | Samen besturen | ||
Ontwikkelingen 2019: | |||
Geen bijzonderheden. | |||
Risico's: | |||
Geen risico's. | |||
Financiële gegevens: | |||
Bron financiële gegevens: | Nvt | ||
Bijdrage 2018: | € 17 | ||
Bijdrage 2019: | € 3 | ||
Datum | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | Resultaat |
1 januari | Nvt | Nvt |
|
31 december | Nvt | Nvt | Nvt |
1.08 Gemeentebelastingen Amstelland | |||
---|---|---|---|
Vestigingsplaats: | Amstelveen | ||
Soort verbonden partij: | Publiekrechtelijk | ||
Bestuurlijk belang: | Geen | ||
Mate van sturing: | Reguliere sturing | ||
Het openbaar belang wat behartigd wordt: | |||
Door de krachten van een aantal gemeenten te bundelen in het samenwerkingsverband ontstaat een belastingorganisatie met meer kennis, kunde en personeelsformatie om het hoofd te bieden aan de ingewikkelde belastingwetten en -regels. Het uitgangspunt bij de samenwerking is dat elke gemeenteraad zelf het eigen belastingbeleid en de plaatselijke belastingtarieven blijft bepalen. Het samenwerkingsverband verzorgt de uitvoering hiervan. | |||
Relatie met het programma: | Leefomgeving en klimaat & Financiën | ||
Ontwikkelingen 2019: | |||
In 2018 is gemeente De Ronde Venen toegetreden tot de samenwerking. Dit heeft in 2019 tot extra werkzaamheden geleid welke apart zijn verrekend met de gemeente De Ronde Venen. | |||
Risico's: | |||
In 2019 sluit de jaarrekening af met een klein tekort € 79. Dit wordt verrekend met de Resrve Bedrijfsvoeringsfonds. Inmiddels is deze reserve ook negatief -/- € 59. Wanneer deze trend zich doorzet dan zal op enig moment een bijstorting vanuit de deelnemende gemeenten moeten plaatsvinden. Het saldo van de Reserve Bedrijfsvoering mag maximaal 5% van de omzet negatief zijn, dat is plusminus € 225.000. | |||
Financiële gegevens: | |||
Bron financiële gegevens: | 4e kwartaalbrief 2019 | ||
Bijdrage 2018: | € 487 | ||
Bijdrage 2019: | € 533 | ||
Datum | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | Resultaat |
1 januari | Nvt | Nvt | |
31 december | Nvt | Nvt | -/- € 78 |
1.09 Gemeenschappelijke regeling Openbare Gezondheidszorg Amstelland OGZ | |||
---|---|---|---|
Vestigingsplaats: | Amstelveen | ||
Soort verbonden partij: | Publiekrechtelijk | ||
Bestuurlijk belang: | Wethouder Klaasse vertegenwoordigt Diemen in het Algemeen Bestuur | ||
Mate van sturing: | Uitgebreide sturing | ||
Het openbaar belang wat behartigd wordt: | |||
De gemeenten zijn in het kader van de Wet publieke gezondheid (Wpg) verantwoordelijk voor de uitvoering van openbare gezondheidszorgtaken. De gemeente Diemen neemt gezamenlijk met de Amstelland gemeenten middels de gemeenschappelijke regeling (GR) Openbare Gezondheidszorg (OGZ) Amstelland het takenpakket voor de uitvoering van de Wpg af bij de GGD Amsterdam. Hieronder vallen de bevorderingstaken, medische milieukunde, technische hygienezorg, een deel van de openbare gezondheidszorg, infectieziektebestrijding en de jeugdgezondheidszorg. | |||
Relatie met het programma: | Sociaal | ||
Ontwikkelingen 2019: | |||
In de realisatie 2019 zijn de totale kosten van de GR OGZ lager dan begroot. Dit komt voornamelijk door de onderbesteding van de JGZ. Dit is een gevolg van de arbeidsmarktkrapte waardoor vacatures niet konden worden ingevuld . | |||
Risico's: | |||
Diemen moet als enige gemeente terugbetalen. Dit komt voornamelijk door de stijging van het aantal inwoners. | |||
Financiële gegevens: | |||
Bron financiële gegevens: | Concept Jaarstukken 2019 | ||
Bijdrage 2018: | € 930 | ||
Bijdrage 2019: | € 1.035 | ||
Datum | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | Resultaat |
1 januari | € 1.088 | € 39 | |
31 december | € 1.081 | € 0 | € 208 |
1.10 Duo+ | |||
---|---|---|---|
Vestigingsplaats: | Ouderkerk aan de Amstel | ||
Soort verbonden partij: | Publiekrechtelijk | ||
Bestuurlijk belang: | Burgemeester Boog zit in het Algemeen Bestuur | ||
Mate van sturing: | Intensieve sturing | ||
Het openbaar belang wat behartigd wordt: | |||
De GR Duo+ voert vanaf 1 januari 2016 alle bedrijfsvoeringstaken uit voor de drie deelnemers en tevens de uitvoeringstaken rondom buurt en burger voor twee van de deelnemers (Uithoorn en Ouder-Amstel). | |||
Relatie met het programma: | Bestuur en dienstverlening | ||
Ontwikkelingen 2019: | |||
Belangrijkste ontwikkeling met fincieel effect is de totstandkoming van de nieuwe verdeelsystematiek voor de afdelingen Staf en Bedrijfsvoering. De nieuwe verdeelsleutel is vastgesteld. Belangrijke uitgangspunten zijn dat de verdeelsleutel op de toekomst moet zijn voorbereid zodat de groei of de krimp van het aantal inowners per gemeente meegenomen zich uitdrukt in de gemeentelijke bijdrage maar ook dat het budget van Duo+ meebeweegt metd e groei of krimp. Uitgangspunt is dat de verdeling op objectieve maatstaven is gebaseerd (aantallen inwoners) en niet tot een grote administratieve last leidt. Daarnaast is Duo+ zich steeds meer aan het professionaliseren en komt de basis beter op orde.Ook krijgt de opdrachtgever-opdrachtnemerrelatie steeds meer inhoud en functioneert daardoor beter qua aansturing op de gewenste werkzaamheden per gemeente. | |||
Risico's: | |||
Uit de professionaliseringsslag blijkt op sommige gebieden nog een extra impuls nodig. De reden daartoe zijn verschillend. Het betreft verbetering op het gebied van ondersteuning P&O-werkzaamheden, archiefbeheer, interne controle en informatieveiligheid. Vanuit het traject om te komen tot een missie en visie zijn de DUO-gemeenten meer op één lijn gekomen en zijn afspraken gemaakt over eventueel meerwerk (invulling 'couleure locale') en heeft de gemeente hier meer zelf de regie op en dus is dit beter beter beheersbaar. Daarmee is de risicokans verkleint ten opzichte van voorgaande jaren. | |||
Financiële gegevens: | |||
Bron financiële gegevens: | Concept Jaarstukken 2019 Duo+ | ||
Bijdrage 2018: | € 5.217 | ||
Bijdrage 2019: | € 5.872 | ||
Datum | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | Resultaat |
1 januari | € 1.198 | € 4.405 | |
31 december | € 655 | € 4.370 | -/- € 199 |
1.11 Gemeenschappelijke regeling GGD (veilig thuis) | |||
---|---|---|---|
Vestigingsplaats: | Amsterdam | ||
Soort verbonden partij: | Publiekrechtelijk | ||
Bestuurlijk belang: | Wethouder Klaasse vertegenwoordigt Diemen in het Algemeen Bestuur | ||
Mate van sturing: | Uitgebreide sturing | ||
Het openbaar belang wat behartigd wordt: | |||
Gemeenten zijn op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 2015 verplicht om een Advies- en Meldpunt Huiselijk Geweld en Kindermishandeling (AMHK, genaamd Veilig Thuis) in stand te houden. Eind 2016 hebben het bestuur en de raad ingestemd om de taken, die ten uitvoering worden gebracht door Veilig Thuis en het Centrum Seksueel Geweld, onder te brengen in de gemeenschappelijke regeling Openbaar Lichaam GGD Amsterdam-Amstelland. Na inwerkingtreding van de gemeenschappelijke regeling is het Openbaar Lichaam GGD Amsterdam-Amstelland een dienstverleningsovereenkomst aangegaan met de GGD Amsterdam. In deze overeenkomst wordt de uitvoering van de taken aangaande het Advies- en Meldpunt Huiselijk geweld en Kindermishandeling (Veilig Thuis) alsmede het Centrum voor Seksueel Geweld opgedragen aan de GGD Amsterdam. | |||
Relatie met het programma: | Sociaal | ||
Ontwikkelingen 2019: | |||
Er is een jaarlijkse stijging van 15% van de meldingen bij Veilig Thuis. | |||
Risico's: | |||
Voor de periode tot en met 31 december 2020 zijn er werkafspraken gemaakt voor de omgang en verantwoording van mogelijke financiële risico’s en verliezen van de Gemeenschappelijke Regeling Amsterdam-Amstelland. Vastgelegd is dat eventueel financieel risico voor rekening van de gemeente Amsterdam zijn. In de werkafspraken is opgenomen dat voor de periode vanaf 1 januari 2021 nieuwe werkafspraken gemaakt worden. | |||
Financiële gegevens: | |||
Bron financiële gegevens: | Concept Jaarstukken 2019 | ||
Bijdrage 2018: | € 27 | ||
Bijdrage 2019: | € 28 | ||
Datum | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | Resultaat |
1 januari | € 513 | € 0 | |
31 december | € 1.249 | € 0 | € 737 |