Wat hebben we bereikt en wat hebben we ervoor gedaan?

1. Een duurzaam en groen Diemen, waar het goed wonen, werken en ontspannen is

Wat wilden we bereiken?

Subdoelen

1.1 - Accent op herontwikkeling en doorontwikkeling van bestaande wijken/locaties

1.2 - Herontwikkeling/doorontwikkeling van bestaande wijken/locaties

1.3 - Ruimte nodig voor nieuwe fysieke ontwikkelingen zoals die in het coalitieakkoord zijn opgenomen

1.4 - Goede verbindingen tussen wijken

1.5 - We koesteren onze weinige overgebleven cultuurhistorische monumenten.

1.6 - Natuur verbinden en groen versterken

Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?)

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?)

Subdoel 1.1 - Het opstellen van een Omgevingsvisie Diemen met heldere uitspraken hoe met de schaarse ruimte wordt omgegaan, met het accent op doorontwikkeling van bestaande wijken/locaties , het verbinden van natuur en versterken van groen.

1.1.1 - Het opstellen van een Omgevingsvisie Diemen als opvolger van de Structuurvisie Diemen en het opstellen van Omgevingsplannen. De veelomvattendheid van de systeemwijziging (Omgevingswet) en het feit dat raad en belanghebbenden per geval minder grip hebben op ruimtelijke vraagstukken, maken vroegtijdige betrokkenheid van zoveel mogelijk mensen noodzakelijk

Er is een projectorganisatie opgezet en een Klussenlijst opgesteld voor de implementatie van de Omgevingswet (Projectgroep Implementatie Omgevingswet Diemen).

Voor de gemeenteraad is themabijeenkomst Omgevingsvisie georganiseerd, ook is en projectmelding Omgevingsvisie gedaan en is een projectmanager aangetrokken.

Alle plannen, verordeningen, beleidsnota’s zijn geïnventariseerd voor een Impactanalyse.

Een Fundament Document is opgesteld voor de voorbereiding van het Omgevingsplan.

1.1.2 - Het ontwikkelen van voorzieningen, woningen e.d. vindt plaats binnen de bestaande bebouwde omgeving. De huidige groengebieden, buiten de bebouwde kom, houden een groenbestemming. Plannen voor het buitengebied worden getoetst aan het uitgangspunt dat het moet bijdragen aan een duurzame en bestendige verbetering van de recreatieve en/of landschappelijke waarde van het gebied

Gestart is aan het opstellen van het Ontwikkelperspectief Diemerscheg met de betrokken gemeenten en partijen waarbij het uitgangspunt gehanteerd wordt dat de Diemerscheg groen blijft.

Bij projecten in het groene buitengebied wordt veel aandacht besteed aan een duurzame en bestendige verbetering van de recreatieve en/of landschappelijke waarde van het gebied: met de horecavoorziening bij de entree van het Diemerbos wordt een boost gegeven aan de recreatieve aantrekkingskracht van het Diemerbos. Bij de aanbesteding van deze locatie is veel aandacht besteed aan een goede landschappelijke inpassing en gebruik van duurzame materialen passend bij het Diemerbos.

Subdoel 1.2 - Herontwikkeling/doorontwikkeling van bestaande wijken/locaties

1.2.1 - In samenspraak met bewoners een visie opstellen met betrekking tot Diemen Zuid, zowel wat betreft de verkeersstructuur als invulling van diverse locaties

Er is een programmaplan Diemen Zuid vastgesteld. Doel hiervan is de verschillende ontwikkelingen en kansen in het gebied
in samenhang met elkaar te bekijken teneinde tot een integraal afgewogen ruimtelijke en functionele invulling van de verschillende deelgebieden te komen. Een tweede doel van dit programmaplan is de kwaliteit van de communicatie van de verschillende projecten te bewaken en waar nodig op elkaar af te stemmen. De ontwikkelingen Saan, Kruidenhof, De Griend en de verkeersstructuur zijn projectmatig opgepakt.

1.2.2 - Afronden van de bouw in Plantage de Sniep door realisatie van nieuwbouw bij de tramlus en op de Punt Sniep

De grond van de gemeente bij de keerlus voor projecten M&T is geleverd aan de ontwikkelaar. De bouw deelproject M is gestart in de zomer van 2019, de voorbereidingen voor de bouw van T (start begin 2020) zijn getroffen. Er worden hier in totaal 208 appartementen gebouwd, waarvan 106 sociale huurwoningen. De bouw van de Punt Sniep vordert gestaag, hier worden 202 appartementen gebouwd, oplevering is eind 2020.

1.2.3 - Realisatie van woningbouwlocatie Holland Park, inclusief inrichting van de openbare buitenruimte , actieve gebiedsontwikkeling van woningbouwlocatie Holland Park West en planologisch faciliteren van herontwikkeling van woningbouwlocatie Holland Park Zuid

De uitbreiding van de Campus Diemen Zuid is opgeleverd.
In het huidige Holland Park wordt eind 2020 het eerste deel openbare ruimte opgeleverd aan de gemeente. De bouw vordert en de laatste blokken aan het park zijn in aanbouw.

Voor Holland Park West is de Europese aanbestedingsprocedure afgerond en met de winnende marktpartij is eind 2019 een koop- en realisatieovereenkomst gesloten. Daarnaast is een overeenkomst gesloten voor de ontwikkeling en realisatie van de brede school.

Voor Holland Park Zuid is in september 2019 een bestemmingsplan vastgesteld door de raad. Voor dit deelgebied lopen twee beroepszaken. Afhankelijk van de uitkomst kan met partijen worden onderhandeld over de herontwikkeling van hun eigendommen.

1.2.4 - Planologisch mogelijk maken van de reeds langere tijd in voorbereiding zijnde woningbouwontwikkelingen op de Arent Krijtsstraat en locatie voormalig postkantoor

Op de locatie van het voormalig postkantoor zijn de woningen opgeleverd (The Post). Het woningbouwplan op de hoek van de Arent Krijtsstraat/Hartveldseweg is verder uitgewerkt en gestart is met de voorbereiding van de herziening van het bestemmingsplan.

Subdoel 1.3 - Ruimte nodig voor nieuwe fysieke ontwikkelingen zoals die in het coalitieakkoord zijn opgenomen

1.3.1 - Flexibel inspringen op nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen/initiatieven, bijvoorbeeld bij Nuon-centrale

In overleg met Vattenfall en de initiatiefnemers is de vestiging van een datacenter voorbereid. Bij de entree van het Diemerbos is gestart met de bouw van een proeflokaal House of Bird.

1.3.2 - Realisatie van een middelbare school nabij het Duran sportcentrum en vooruitlopend hierop realisatie elders van een tijdelijke voorziening hiervoor

Deze ontwikkeling is vooralsnog stopgezet in afwachting van nader overleg en onderzoek over dit initiatief.

1.3.3 - Maximaal de helft van park Spoorzicht mag worden gebruikt voor de realisatie van een hockeycomplex bestaande uit max. 2 velden, een kantine en een inpasbare oplossing voor ontsluiting en parkeren

Voor de hockeyclub is een andere oplossing in beeld op het sportpark De Diemen als de honkbalclub verhuisd naar Amsterdam.

1.3.4 - Zoeklocaties voor sociale woningbouw (Buitenlust, Griend, vrijkomende locatie De Venser) beoordelen op haalbaarheid en via partipicatietraject met bewoners verder ontwikkelen

Voor Buitenlust is een participatietraject gestart in overleg met Rochdale.

1.4 - Goede verbindingen tussen wijken

1.4.1 - Vernieuwen Hartveldseweg/Muiderstraatweg (Oost-West as)

Het deel van de Muiderstraatweg tussen de spoorlijn en de Diemerbrug is volledig opnieuw ingericht met een nieuwe halte bij de Diemerbrug.

1.4.2 - Versterken Noord-Zuidas, o.a. aanleg spooronderdoorgang bij station Diemen

Samen met ProRail is het aanbestedingsdossier opgesteld en zijn er aanvullende afspraken gemaakt met de Vervoerregio en het Rijk over de financiering.

1.4.3 - Versterken verbindingen tussen Holland Park en Diemen Zuid/Diemen Centrum

Onderzoek is uitgevoerd naar het verbeteren van de fietsverbinding tussen Holland Park en Diemen Zuid via het Waterhoenpad onder het metrospoor door.

1.5 - We koesteren onze weinige overgebleven cultuurhistorische monumenten

1.5.1 - We koesteren de cultuurhistorie en behouden monumenten zoals de Grote Rietschuur en de Pastorie door er een toekomstbestendige bestemming aan toe te kennen

De grote Rietschuur en de Blauwe Olifant zijn aangewezen als gemeentelijk monument. In april was er aandacht voor “City marketing en erfgoedbeleid” tijdens een netwerkbijeenkomst van Daarom Diemen.

Voor de Pastorie is een instandhoudingsprocedure gestart door het verzenden van de zgn. constateringsbrief. Ook is medewerking verleend aan het maken van een herontwikkelingsplan met behoud van de Pastorie.

Medewerking is verleend aan de publicatie en presentatie van de Canon van Diemen.

Ook is medewerking verleend aan de Open Monumenten Dag met o.a. een kindertheateruitvoering rond de aankondiging van de Kindercanon.

Bij de herontwikkeling van een terrein naast de Oude Smidse Ouddiemerlaan 19 is bewerkstelligd dat de ontwikkelaar in het nieuw te bouwen pand een cultuurhistorische vitrine gaat inrichten.

1.6 - Natuur verbinden en groen versterken

1.6.1 - Ontwikkelen van een Diemense "Hoofdgroenstructuur", mede door te investeren in de natuurwaarden, de verblijfskwaliteit en biodiversiteit. Bestaande natuur wordt optimaal verbonden. Daar waar buurtgroen aansluit op natuur wordt de ecologische verbinding versterkt

Eind 2019 is de opdracht uitgegaan voor de kwalitatieve beoordeling van de Diemense ecologische structuur. Eindresultaat wordt een kansenkaart voor verbetering van de ecologische structuur in combinatie met o.a. biodiversiteit en klimaatadaptatie.

1.6.2 - Investeren in allerlei vormen van recreatie (mits dit de natuurwaarden niet aantast). Bijvoorbeeld door realisatie van een strandje aan De Diem

Wandelnetwerk Diemerscheg, onderdeel van het wandelnetwerk Noord-Holland, is aangelegd.

1.6.3 - Versterken van de "ecologische hubfunctie" van groene plekken in het dorp, zoals park Spoorzicht

Zie 1.6.1

2. Divers, toekomstbestendig woonaanbod voor starters/bestaande inwoners

Wat wilden we bereiken?

Subdoelen

2.1 - Voldoende betaalbare woningen voor de lagere inkomensgroepen

2.2 - Goede huisvestingsmogelijkheden voor starters en middeninkomens

2.3 - Levensloopbestendig en duurzaam woningaanbod

Indicator maatschappelijk effect

Realisatie
2018

Begroting
2019

Realisatie
2019

2.1 - Omvang voorraad sociale huurwoningen, in beheer van woningcorporaties

2.669

2.669

2.669

Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?)

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?)

Subdoel 2.1 - Voldoende betaalbare woningen voor de lagere inkomensgroepen

2.1.1 - Vergaand beperken van liberalisatie en verkoop van sociale huurwoningen in de prestatieafspraken met corporaties over het behoud van de voorraad sociale huurwoningen

Deze acties zijn uitgevoerd in overleg met de woningcorporaties en vastgelegd in de Prestatieafspraken.

2.1.2 - Realisatie van ca. 2.800 woningen, waarvan 1.085 sociale huurwoningen, 600 middenhuur woningen en overige vrije sector koop/huur

Woningbouw wordt gerealiseerd in de laatste fasen van Plantage de Sniep en in Holland Park. Bij de keerlus van de tram komen 106 sociale huurwoningen.Ook in de plannen voor Holland Park West en Zuid zijn sociale huurwoningen opgenomen. In 2019 zijn in totaal 1368 woningen opgeleverd. In 2019 zijn geen sociale huurwoningen opgeleverd. Er zijn 1.134 duurdere huurwoningen opgeleverd waarvan 774 middelduur (Campus Diemen Zuid). Tot slot zijn er 234 koopwoningen opgeleverd.

2.1.3 - Opnemen van een verplicht aandeel sociale huurwoningen en middenhuurwoningen in het woningbouwprogramma voor de ontwikkelingen in Holland Park West en Holland Park Zuid

In de overeenkomst met de marktpartij voor Holland Park West liggen afspraken vast over een verplicht aandeel sociaal (30%) en middeldure huur (24%). Dit wordt ook nog publiekrechtelijk vastgelegd in het bestemmingsplan. In het recent vastgestelde bestemmingsplan Holland Park Zuid is dit reeds verankerd; 30% sociale huur en 20% middeldure huur.

Subdoel 2.2 - Goede huisvestingsmogelijkheden voor starters en middeninkomens

2.2.1 - Het verstrekken van startersleningen wordt gecontinueerd volgens de huidige regeling

Er is hiervan in 2019 geen gebruik gemaakt. De maximale koopprijzen (€ 225.000 voor een bestaande koopwoning en € 245.000 koopaanneemsom voor een nieuwbouwwoning) komen niet overeen met het aanbod in 2019.

2.2.2 - Afspraken maken over voorrang voor inwoners van Diemen en andere doelgroepen met corporaties en andere doelgroepen

Het experiment ( verevening) lokale voorrang op niveau stadsregio wordt voorbereid en besproken met BZK. Gericht op uitvoering in 2021.

2.2.3 - Bij de 600 middenhuur woningen wordt bij de eerste verhuur voorrang gegeven aan Diemense kandidaten. De noodzakelijke juridische middelen worden ingezet om middenhuur woningen ook middenhuur te laten blijven

De doelgroepenverordening is vastgesteld. De gemeente heeft bij de verhuurder van de Campus Zuid Greystar aangedrongen de gewenste voorrang voor Diemense woningzoekenden te respecteren. De uitkomsten hiervan zijn nog niet bekend .

2.2.4 - Gebruik maken van de mogelijkheden die de gewijzigde Huisvestingswet geeft om alle middeldure woningen in de huisvestingsverordening op te nemen

De Huisvestingsverordening is in voorbereiding.

Subdoel 2.3 - Levensloopbestendig woningaanbod

2.3.1 - Bij nieuwbouw aandacht geven aan levensloopbestendig bouwen en bij bestaande eigen woningen onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om ook deze levensloopbestendig te maken

In Holland Park West wordt een substantieel deel van de nieuw te bouwen woningen levensloopbestendig.

Met de corporaties en huurdersorganisaties is het volgende afgesproken: Huurders zorgen in principe zelf voor de benodigde aanpassingen aan hun woning om langer zelfstandig te kunnen blijven wonen. Partijen zetten daarvoor instrumenten in als WMO-voorzieningen, een uitbreiding van het aantal nultredewoningen, het waar mogelijk opnemen van huisvestingsvragen van zorginstellingen in het woningbouwprogramma bij nieuwbouw, een bewustwordingscampagne voor de huurders om zich voor te bereiden op ouder worden.

Gemeente en corporaties stemmen af in hoeverre aanpassingen behouden kunnen blijven bij mutatie.

2.3.2 - Onderzoek doen naar mogelijkheden en regelingen voor duurzaamheidsingrepen in de eigen woningen

  • December 2019 is de eerste cursus aanpak energiebesparing en opwek duurzame energie voor VVE's georganiseerd

  • In 2019 is weer een collectieve inkoopactie voor woningeigenaren georganiseerd. Naast zonnepanelen en isolatie van vloer en spouw zat voor het eerst ook HR++ glas en ventilatie in het assortiment

  • De samenwerking met het regionaal energieloket als vraagbaak (subsidies, technische advies, etc.) voor verduurzaming van de eigen woning is voortgezet

Prestatie-indicatoren

Realisatie
2018

Begroting
2019

Realisatie
2019

2.2.1 - Aantal verstrekte startersleningen

1

5

0

2.2.2 - Aantal nieuw gebouwde woningen per 1.000 woningen (verplicht)

49 (5,0%)

75 (7,5%)

99 (9,9%)

2.2.3 - % Demografische druk (verplicht)1

NB

NB

NB

  1. Dit betreft een verplichte BBV-indicator, die niet te begroten is. De gegevens zijn nog niet op te halen van de website van KING.

3. Aantrekkelijk ondernemersklimaat

Wat wilden we bereiken?

Subdoelen

3.1 - Aantrekkelijke werklocaties

3.2 - Diverse en toekomstbestendige detailhandelstructuur

3.3 - Goede kwaliteit dienstverlening aan gevestigde en startende bedrijven

Indicator maatschappelijk effect

Realisatie
2018

Begroting
2019

Realisatie
2019

3.3 - Oordeel van ondernemers over kwaliteit gemeentelijke dienstverlening

Diemen 2e plaats Noord Holland MKB vriendelijkste gemeente

NB

NB (tweejaarlijks onderzoek)

Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?)

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?)

Subdoel 3.1 - Aantrekkelijke werklocaties en vestigingsklimaat

3.1.1 - Continueren van periodieke overleggen met bedrijven en instellingen op Bergwijkpark/Holland Park, bedrijventerreinen en winkelcentra met ondernemers, ondernemersvereniging en politie om maatregelen af te stemmen om aantrekkelijkheid te behouden/vergroten. Bij deze overleggen wordt ook thema duurzaamheid meegenomen

Halfjaarlijkse bedrijvenpanels en de werkgroep Bergwijkpark zijn gehouden. Hierbij is o.a. het thema klimaatadaptie ter sprake gekomen. Bij het halfjaarlijkse overleg met de winkeliersvereniging was het thema veiligheid.

3.1.2 - We steunen initiatieven op het gebied van duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen

Er hebben zich in 2019 geen passende initiatieven gemeld.

3.1.3 - Diemen als vestigingslocatie voor bedrijven meenemen in Daarom Diemen campagne

Aandacht is er geweest voor Diemen als vestigingslocatie in o.a. het magazine.

3.1.4 - Bergwijkpark: opwaardering werklocatie door verbetering beleving en branding om voor huidige en toekomstige werknemers en bedrijven aantrekkelijk te zijn

Er is een schelpenpad en met verlichting gerealiseerd en de aanleg van een trimroute is voorbereid in overleg met de bedrijven.

Subdoel 3.2 - Diverse en toekomstbestendige detailhandelstructuur

3.2.1 - Meedenken met winkeliersvereningen en eigenaren/beheerders winkelcentra over functioren winkelcentra en evt. suggesties voor invulling. Asftemming winkeliersvereniging en eigenaar winkelcentrum Diemen Noord mbt herinrichting openbare ruimte, met Diemen Zuid (Kruidenhof) mbt wensen tot revitalisering door nieuwe eigenaar

Tijdens overleg met de winkeliersvereniging Diemerplein is meegedacht over invulling leegstaande ruimtes. Voor Kruidenhof wordt in overleg met de eigenaar een plan opgesteld met uitbreiding van de supermarkt en opwaardering van het winkelcentrum.

Voor de detailhandelsvisie is een herijking voor Holland Park opgesteld en in de inspraak gebracht.

3.2.2 - Volgen regionale detailhandelsontwikkelingen en beleid

Actie doorgeschoven naar begin 2020.

Subdoel 3.3 - Goede kwaliteit van dienstverlening aan gevestigde en startende bedrijven

3.3.1 - Persoonlijke advisering aan in (financiële) moeilijkheden verkerende ondernemers door 155-Help een bedrijf (IMK).

Samenwerking met 155 is opgezegd. Vanuit de gemeente is aan verschillende ondernemers advies en hulp geboden.

3.3.2 - Organisatie jaarlijks netwerkevenement voor alle ondernemers (Vaart in Diemen) met Ondernemend Diemen

Vaart in Diemen werd in 2019 omgetoverd tot ''Diemen Draait Door''. Met 120 deelnemers in het Veilinghuis was dit een groot succes.

3.3.3 - Continuering deelname aan deelregionaal programma ZAAI voor tijdelijke begeleiding van startende ondernemers in de AM gemeenten: 2e ronde Zaai Diemen in eerste helft 2019

Aan ZAAI 2019 hebben 12 startende ondernemers meegedaan.

Prestatie-indicatoren

Realisatie
2018

Begroot
2019

Realisatie
2019

3.1.1 - Aantal vestigingen per 1.000 inwoners in de leeftijd 15 t/m 64 jaar (verplicht)1

NB

NB

NB: cijfers 2019 worden later door het CBS gepubliceerd

3.1.2 - Waardering vestigingsklimaat gemeente (verplicht)

7,6

7,2

NB: (tweejaarlijks onderzoek)

3.1.3 - Waardering ondernemingsklimaat gemeente (verplicht)

7,4

6,5

NB: (tweejaarlijks onderzoek)

  1. Dit betreft een verplichte BBV-indicator, die niet te begroten is. De gegevens zijn nog niet op te halen van de website van KING.

4. Vergunningaanvragen worden snel en juist afgehandeld

Wat wilden we bereiken?

Subdoelen

4.1 - Wabo-vergunningen binnen wettelijke termijnen (flitsvergunning)

4.2 - Voldoen aan de kwaliteitscriteria 2.1 Wet VTH

4.3 - Volledig digitale vergunningverlening

Indicator maatschappelijk effect

Realisatie
2017

Begroting
2019

Realisatie
2019

4.1 - % van de Wabo vergunningsaanvragen dat binnen 6 weken wordt afgehandeld (wettelijke termijn is 8 weken)

75%

80%

77%

4.3 - % van alle Wabo-aanvragen dat digitaal wordt ingediend (inclusief APV en drank & horeca)

Wabo 90%
DH&APV 70%

Wabo 90%
DH&APV 80%

Wabo 95%

DH&APV 90%

Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?)

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?)

Subdoel 4.1 - Ruimschoots binnen wettelijke termijnen (flitsvergunning)

4.1.1 - Er wordt gewerkt conform processen die lean en duidelijk beschreven zijn

Sloopmeldingen worden binnen een paar dagen afgehandeld. Waar mogelijk worden eenvoudige bouwplannen ruimschoots binnen de wettelijke termijn afgehandeld.

Subdoel 4.2 - Voldoen aan de kwaliteitscriteria 2.1 Wet VTH (proces- en massacriteria)

4.2.1 - Uitvoering en afstemming van processen in samenwerking met andere gemeenten

Proces van omgevingsvergunningen was reeds met Duo+ geharmoniseerd. V.w.b. Horeca en APV is met de implementatie van de E formulieren waar mogelijk met Duo+ het proces geharmoniseerd.

Subdoel 4.3 - Volledig digitale vergunningverlening

4.3.1 - Gerichte kanaalsturing (website en klantcontacten) richting digitale aanvraag

Implementatie van E formulieren voor Horeca en APV is nagenoeg geheel afgerond

4.3.2 - Faciliteren van aanvragers die (nog) niet digitaal werken

Aanvragers die nog niet digitaal kunnen worden, indien gewenst, begeleid zodat de aanvraag alsnog digitaal ingediend kan worden.

Stel uw document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf