Wat hebben we bereikt en wat hebben we ervoor gedaan?

1. Uniforme en integrale klantbenadering en -ondersteuning door de gemeente en haar partners

Wat wilden we bereiken?

Subdoelen

1.1 - Meting en verantwoording van de uniforme en integrale klantbenadering

1.2 - Cliëntondersteuning is over de volle breedte van het sociaal domein beschikbaar

1.3 - Alle klanten worden op uniforme wijze benaderd waarbij, zo nodig op basis van het Brede gesprek, per klant of gezin, één plan wordt gemaakt

1.4 - Integrale klantbenadering (vraag gaat door het loket, niet de klant)

Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?)

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?)

Subdoel 1.1 - Meting en verantwoording van de uniforme en integrale klantbenadering

1.1.1 - Ontwikkelen van een aantal instrumenten om te kunnen meten en verantwoorden

In 2019 is gekeken naar een integrale cliënttevredenheidsmonitor voor jeugd, Wmo en participatie met een meer continu karakter. In 2020 krijgt dit verdere uitwerking.

1.1.2 - Monitoren van gegevens en eventueel bijsturen van de werkwijze

In 2019 is een kwalitatief en kwantitatief klanttevredenheidsonderzoek gehouden. Onder andere door Movisie is gebruik gemaakt van van klantreizen, vanuit een integraal uitgangspunt

Subdoel 1.2 - Cliëntondersteuning is over de volle breedte van het sociaal domein beschikbaar

1.2.1 - Maken van afspraken met de cliëntondersteuningsorganisaties

In 2019 hebben verschillende organisaties onafhankelijke cliëntondersteuning geboden, zoals MEE, Markant en MaDi.

1.2.2 - Het aanbod van cliëntondersteuningsfuncties inzichtelijk maken voor professional en burger

De lijnen tussen de onafhankelijke cliëntondersteuners en het BHT, team sociale zaken en team Wmo zijn kort. Ze weten elkaar goed te vinden door onder andere netwerkbijeenkomsten en dit wordt ook van de partijen gevraagd. Informatie en communicatie is een speerpunt in de nota sociaal domein

Subdoel 1.3 - Alle klanten worden op uniforme wijze benaderd waarbij, zo nodig op basis van het Brede gesprek, per klant of gezin, één plan wordt gemaakt

1.3.1 - Trainen van alle medewerkers in het Brede HOED Netwerk in het voeren van het brede gesprek

Deskundigheidsbevordering wordt ingezet wanneer dat nodig is. Het voeren van het brede gesprek is inmiddels een vereiste.

1.3.2 - Het ontwikkelen van een uniforme vragenlijst

Er is gewerkt met een integraal perspectiefplan voor jeugdigen/gezinnen. Het blijkt een waardevol instrument om breed in gesprek te gaan.

Subdoel 1.4 - Integrale klantbenadering (er wordt gestreefd naar zo min mogelijk ondersteuners rondom een gezin. Partijen werken samen en zijn op de hoogte van elkaars werk; de vraag gaat door het loket en niet de klant)

1.4.1 - Het verder ontwikkelen en uitdragen van een heldere toeleidingsstructuur in Diemen

In 2019 heeft Movisie, aan de hand van klantreizen, onderzoek gedaan naar de integrale toegang tot zorg in Diemen. Integrale toegang is een speerpunt in de nota sociaal domein. Partijen in de Brede hoed en sociale zaken hebben regelmatig uitwisseling en casuistiekoverleg plaats tussen de mensen in de toeleiding.

1.4.2 - Doorontwikkelen van het Brede HOED team (multiprobleem-aanpak)

Met de oriëntatie op de rol en positie van het BHT is gekozen het team onderdeel te laten zijn van de gemeente. Daarbij wordt geïnvesteerd in het ontwikkelen van een werkwijze, ondersteunt door een leerlijn.

1.4.3 - Gegevensuitwisseling (ook met externen) door middel van ICT-applicatie (iSamenleving) mogelijk maken

Het Brede Hoed Team werkt met het systeem RIS en kan via dit medium communiceren met externe partners. Ook de invoering van Multisignaal is hierin belangrijk geweest (verwijsindex voor risicojongeren).

In 2019 is gestart met de voorbereidingen voor de implementatie van een nieuwe regie-applicatie (vervanger van RIS).

2. Kwalitatief goede voorzieningen binnen beschikbare middelen

Wat wilden we bereiken?

Subdoelen

2.1 - Kwalitatief goed voorzieningenaanbod (maatwerk en algemeen)

2.2 - Algemene voorzieningen doorontwikkelen en versterken

2.3 - De aangeboden voorzieningen voorzien in een behoefte

Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?)

Subdoel 2.1 - Kwalitatief goed voorzieningenaanbod (maatwerk en algemeen)

2.1.1 - Selecteren op kwaliteit (naast prijs) bij de inkoop van voorzieningen

Bij de inkoop van voorzieningen binnen het Sociaal Domein maakt kwaliteit altijd onderdeel uit van de gunningscriteria. In 2019 is de aanbesteding Wmo-begeleiding afgerond waarbij aanbieders onder andere zijn beoordeeld op een kwaliteitsplan.

2.1.2 - Voldoende aandacht besteden aan contractbeheer gedurende de looptijd van contracten

Met alle aanbieders vindt minimaal 1x per jaar een contractgesprek plaats. Met de grotere aanbieders is dit frequenter. Het contractbeheer wordt voor de regionale contracten regionaal georganiseerd.

2.1.3 - Jaarlijks meten van de klanttevredenheid

Het klanttevredenheidsonderzoek Wmo bestond in 2019 uit een enquête. Naast de tien wettelijk verplichte vragen zijn er in de enquête aanvullende vragen gesteld over de toegang tot en de ervaring met de Wmo-ondersteuning.

Om de klanttevredenheid van jeugdigen uit Diemen te meten is in 2019 een aantal klantreizen georganiseerd. Daarnaast wordt onderzocht naar de mogelijkheden om met de gemeente Uithoorn en Ouder-Amstel voor het Sociaal Domein een gezamenlijke klanttevredenheidsonderzoek te organiseren. Er wordt een 0-meting over de klanttevredenheid van 2019 voor jeugdigen uit Diemen overwogen als startpunt van dit gezamenlijke onderzoek.

Subdoel 2.2 - Algemene voorzieningen doorontwikkelen en versterken

2.2.1 - Verbouwen van de locatie van het Huis van de buurt en uitbreiden van het aanbod met diverse activiteiten

Deze verbouwing heeft reeds in 2015 plaatsgevonden. In 2019 is het aanbod van het Huis van de Buurt vergelijkbaar geweest als in 2018. Het Huis van de Buurt wordt goed bezocht.

2.2.2 - Versterken van de vrijwilligersvacaturebank en uitbreiden met een digitaal vrijwilligerscoördinatiepunt

Met de website Diemen voor elkaar kunnen vrijwilligers hun diensten aanbieden en inwoners hun hulpvraag plaatsen. Ook zijn er regelmatig bijeenkomsten om matches mogelijk te maken. In de Brede Hoed zijn vrijwilligers vindbaar en is er ook een 'Diemenvoorelkaar'-computer. Er blijft ook een burenhulpdienst, vooral voor ouderen en kwetsbare inwoners.

Subdoel 2.3 - De aangeboden voorzieningen voorzien in een behoefte

2.3.1 - Aanbieders rapporteren over het (niet) gebruik van voorzieningen

Met zorgaanbieders is in 2019 regelmatig overleg geweest op cliënt en contractniveau. Ook het gebruik van voorzieningen komt daarbij aan de orde.

2.3.2 - Oppakken van signalen over gemiste voorzieningen voortkomend uit onder andere de brede gesprekken en huisbezoeken

De signalen en zorgen, uit onder andere de huisbezoeken, worden in een overleg met de ouderenbonden, team Wmo, de ouderenadviseur en de welzijnsstichting besproken .

Prestatie-indicatoren

Realisatie
2018

Begroot
2019

Realisatie
2019

2.1.1 - Gemiddelde doorlooptijd in dagen van het verstrekken van individuele Wmo-voorzieningen (nieuw)

6,8

25

37,11

2.3.1 - Aantal bemiddelingen Diemen voor elkaar

125

400

19162

2.3.2 - Aantal geslaagde meldingen door Vroeg eropaf (nieuw)

26

50

40

2.3.3 - % succesvolle afgeronde minnelijke regelingen en toelatingen3 tot WSNP-trajecten (nieuw)

61,5%
Nieuw toegelaten: 8

70,0%

71%

2.3.4 - % inwoners met schulden boven € 75.000 (nieuw)

2,5%4

6,0%

6,3%

  1. In 2019 zijn de doorlooptijden op een andere manier gemeten dan in 2018. Dit zorgt voor een afwijkend cijfer in 2019 t.o.v. 2018. Vanaf 2019 wordt de doorlooptijd gemeten vanaf het moment dat de inwoner een melding doet bij de gemeente. Na de melding volgt een onderzoek dat kan resulteren in een aanvraag voor een maatwerkvoorziening. In 2018 en eerder werd de doorlooptijd gemeten vanaf het moment dat de inwoner een aanvraag voor een maatvwerkvoorziening doet. Daarnaast heeft het team Wmo in 2019 te maken gehad met achterstanden waardoor de doorlooptijd langer was dan begroot. Inmiddels zijn de achterstanden weggewerkt.
  2. 1816 aantal diensten uitgevoerd door vrijwilligers van de Buurthulpdienst, 100 matches via website, 23 matches a.g.v. ontmoetingsavonden.
  3. In plaats van aantal afgeronde WSNP trajecten is aantal succesvolle toelatingen tot de WSNP gemeten. Na een succesvolle toelating tot de WSNP stopt de gemeentelijke schuldhulpverlening omdat er een bewindvoerder wordt aangewezen. Er is daarom geen zicht op het aantal succesvol afgeronde WSNP trajecten.
  4. Aantal mensen met schulden boven de € 75.000 ten opzichte van aantal mensen dat schuldhulpverlening ontvangt.

3. Alle doelgroepen binnen sociaal domein participeren binnen eigen mogelijkheden

Wat wilden we bereiken?

Subdoelen

3.1 - Bemiddeling naar werk of sociale activering

3.2 - Mensen kunnen zelfstandig thuiswonen en meedoen in maatschappij

3.3 - Jeugd kan zich maximaal ontwikkelen en groeit gezond en veilig op

Indicator maatschappelijk effect

Realisatie
2018

Begroting
2019

Realisatie
2019

3.1 - Aantal mensen dat uitstroomt naar werk

67

60

63

Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?)

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?)

Subdoel 3.1 - Bemiddeling naar werk voor mensen die dat kunnen, en anders hulp bij sociale activering

3.1.1 - Middelen voor re-integratie worden ingezet voor mensen die bemiddelbaar zijn richting een betaalde baan, die potentie hebben om uit te stromen o.a. door begeleiding via P-coaches en hulp bij terugkeer naar school

Dit doel is gerealiseerd door inzet van de beschikbare re-integratiemiddelen ten behoeve van de doelgroep. Onder andere door persoonlijke coaching, bemiddeling naar werk door de Job-Hunter en via het 'Werkgevers Service Punt Amsterdam' en inzet van de jongerencoach en Esf subsidie. Er is daarbij ook speciale aandacht voor statushouders. Het uitgangspunt is in een zo vroeg mogelijk stadium, voor toewijzing van de woning, een relatie met aan Diemen gekoppelde statushouders op te bouwen. Deze in 2018 ontwikkelde koers is in 2019 voortgezet en wordt nader betrokken bij de beleidsvorming rondom de nieuwe inburgeringswet.

3.1.2 - Vormen van dagbesteding aanbieden aan klanten die niet bemiddelbaar zijn richting een betaalde baan, bijv. via arbeidsmatige dagbesteding, vrijwilligerswerk of een andere vorm van sociale activering

In 2019 is het project van Diemen en Ouder Amstel "Ik werk" (voorheen Diemen Werkt) voortgezet.Er wordt samengewerkt met diverse maatschappelijke organisaties in Diemen en Amsterdam.

Arbeidsmatige dagbesteding is, als onderdeel binnen de aanbesteding Wmo-begeleiding, gegund aan diverse partijen. Het betreft een voortzetting van de samenwerking. De nieuwe overeenkomsten zijn ingegaan op 1 juli 2019.

Subdoel 3.2 - Mensen kunnen zelfstandig thuiswonen en meedoen in maatschappij

3.2.1 - Bieden van voldoende maatwerkvoorzieningen zoals hulp bij het huishouden, servicetaxi, woningaanpassingen en hulpmiddelen

Voor de maatwerkvoorzieningen hulp bij het huishouden, servicetaxi (Wmo-vervoer), woningaanpassingen, hulpmiddelen en Wmo-begeleiding heeft de gemeente Diemen overeenkomsten afgesloten met diverse partijen.

3.2.2 - Zorgdragen voor een algemeen voorzieningenaanbod zoals activiteiten in buurthuizen, WonenPlus en de vrijwilligersvacaturebank

Diemenvoorelkaar is in 2019 voortgezet. Dit is een onlineplatform waarin vrijwilligers en mensen/ organisaties met een hulpvraag hun aanbod dan wel hun hulpvraag kunnen plaatsen en met elkaar in contact kunnen komen. In het Huis van de Buurt en in het Noorderlicht zijn er wekelijks verschillende activiteiten aangeboden

Subdoel 3.3 - Jeugdigen en hun ouders kunnen bij vragen over opvoeding en opgroeien in een vroeg stadium rekenen op een op hun mogelijkheden afgestemd zorgaanbod

3.3.1 - Zorgdragen voor een samenhangend pakket aan opvoed- en opgroei ondersteuning

Met de ouder- en kindcoaches en de pedagogisch adviseur wordt meerdere malen per jaar het (laagdrempelige) preventieve aanbod besproken en wordt gekeken of het pakket nog steeds in de behoefte van jeugdigen en hun ouders voorziet.

3.3.2 - Bieden van zo licht en laagdrempelig mogelijke basisvoorzieningen

Binnen het pakket aan opvoed- en opgroei ondersteuning is met name oog voor een zo licht en laagdrempelig mogelijk aanbod. Hieronder vallen onder andere de spelinloop, de kinderkringen, de KIES groepen voor kinderen van gescheiden ouders, de zomerspelen en de vaardigheids- en weerbaarheidstrainingen.

Prestatie-indicatoren

Realisatie
2018

Begroot
2019

Realisatie
2019

3.1.1 - Aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd 15 t/m 64 jaar (verplicht)

887

1.000

8921

3.1.2 - Aantal mensen geplaatst op een beschut werken plek

2

7

22

3.1.3 - % netto participatiegraad van mensen tussen 15-67 jaar die een baan hebben (verplicht)

66,7%

68,0%

67,53

3.1.4 - Aantal personen met een bijstandsuitkering per 10.000 inwoners (verplicht)

308

300

280

3.1.5 - Aantal personen met een lopend reïntegratietraject per 10.000 inwoners (verplicht)

134

180

1184

3.1.6 - Aantal cliënten met maatwerkarrangementen Wmo per 10.000 inwoners (verplicht)5

82

80

84

3.3.1 - % Jongeren 12 t/m 21-jarigen met een delict voor de rechter (verplicht)

1,36%

2,6%

1,36%6

3.3.2 - % Kinderen in uitkeringsgezinnen (verplicht)

6,6%

5,5%

5%7

3.3.3 - % Melding kindermishandeling (verplicht)

1,4%

0,9%

0,8%

3.3.4 - % Achterstandsleerlingen 4 t/m 12-jarigen (verplicht)

NB8

NB

NB

3.3.5 - % Werkloze jongeren 16 t/m 24-jarigen (verplicht)

0,7%

0,3%

1%9

3.3.6 - % jongeren t/m 18 jaar met jeugdhulp (verplicht)

5,3%

8,5%

6,9%

3.3.7 - % jongeren t/m 18 jaar met jeugdbescherming (verplicht)

0,9%

1,2%

0,8%

3.3.8 - % jongeren t/m 23 jaar met jeugdreclassering (verplicht)

0,5%

0,5%

0,4%

  1. Bron: Waarstaatjegemeente.nl: meest recente info is over 2018, betreft leeftijdsgroep 15-74 jaar (ipv 64)
  2. Het aantal in de begroting is het door het Rijk vastgestelde aantal wat Diemen zou moeten realiseren. In de praktijk wordt dat niet gehaald omdat er niet voldoende mensen zijn die in aanmerking komen voor een indicatie Beschut Werk.
  3. Bron: Waarstaatjegemeente.nl: meest recente info is over 2018
  4. Bron: Waarstaatjegemeente.nl: meest recente info is over 2e kwartaal 2018. De realisatie is lager dan begroot door afname van het uitkeringsbestand en doordat de trajecten die worden ingezet langduriger en intensiever zijn omdat de mensen die nu nog in het bestand zitten een grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben.
  5. De realisatie 2019 is gebaseerd op de cijfers uit de eerste helft van 2019. De cijfers uit de tweede helft van 2019 zijn nog niet bekend bij KING.
  6. Informatie is afkomstig van waarstaatjegemeente.nl en dateert van 2015, geen recentere info aanwezig.
  7. Bron: Waarstaatjegemeente.nl: meest recente info is over 2018
  8. Dit betreft een verplichte indicator, de benodigde data zijn echter niet beschikbaar op waarstaatjegemeente.nl.
  9. Bron: Waarstaatjegemeente.nl: meest recente info is over 2018

4. Inwoners maken optimaal gebruik van hun (zorg)netwerk en ondersteunen elkaar

Wat wilden we bereiken?

Subdoelen

4.1 - Meer mensen helpen elkaar

4.2 - Mensen worden gestimuleerd gebruik te maken van hun eigen netwerk

Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?)

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?)

Subdoel 4.1 - Meer mensen helpen elkaar

4.1.1 - Ondersteunen van mantelzorgers met de inzet van Markant

Met de inloopspreekuren, respijtzorg, informatie, advies en het waarderen van de mantelzorgers wordt door Markant op allerlei manier vormgegeven aan de ondersteuning van mantelzorgers.

4.1.2 - Verzorgen van een online marktplaats voor het vinden en verbinden, organiseren en delen van hulp

Met "Diemen voor elkaar" is een online omgeving gecreëerd waar mensen, organisaties en hulp samen komen.

Subdoel 4.2 - Mensen worden gestimuleerd gebruik te maken van hun eigen netwerk

4.2.1 - Inzetten van eigen kracht conferenties, een besluitvormingsproces door en met het eigen netwerk, dat uitmondt in één plan

In 2019 zijn een aantal eigen kracht conferenties georganiseerd, waarbij het eigen netwerk gezamenlijk een zogenaamd familiegroepsplan opstelt om de leefsituatie te verbeteren.

Deze werkwijze wordt ook toegepast bij het opstellen van het perspectiefplan. In het perspectiefplan benoemt de jeugdige en/of het gezin namelijk waarmee zij geholpen willen worden en welke belemmeringen en kansen er zijn. Waar nodig met ondersteuning van een professional. Het perspectiefplan is een belangrijk onderdeel van de specialistische jeugdhulp.

4.2.2 - Inwoners van Diemen, jong en oud, ondersteunen door middel van vrienden- en kinderkringen

In 2018 zijn verschillende beroepskrachten getraind in het geven van kinder- en ouderkringen. In 2019 zijn er kinderkringen geweest op alle scholen. Er zijn vier puberkringen actief en daarnaast zijn ook de kleurrijke ouderkringen nog steeds actief. Deze zijn voor (anderstalige) ouders met een klein sociaal netwerk om de taal te oefenen, sociale contacten op te doen en met elkaar in gesprek gaan over opvoedingsvragen en alles wat hen bezighoudt als ouder in een voor hen nieuw land.

4.2.3 - Inzetten van mentoraats- en/of vrijwilligersprogramma’s zoals school ’s cool

In 2019 heeft School 's Cool in Diemen 21 kinderen ondersteund in de overgang van het PO naar het VO door middel van een mentoraatsprogramma. Ook werden er in 2019 10 leerlingen van de vierde klas van het VMBO door een vrijwilliger begeleid in de overstap naar het het MBO. Tenslotte ondersteunden vrijwilligers van Home-Start Combiwel 20 gezinnen met jonge kinderen met een hulpvraag.

4.2.4 - Ondersteunen van initiatieven waarbij mensen gestimuleerd worden een netwerk op te bouwen

De communitybuilder is ondergebracht bij de SWD en ook in de opdracht aan de SWD wordt gevraagd om daarbij mensen te ondersteunen met inwoners uit de buurt.

Prestatie-indicatoren

Realisatie
2018

Begroting
2019

Realisatie
2019

4.2.3 - Aantal deelnemers aan de mentoraats- en vrijwilligersprogramma’s

40

40

51

5. Alle inwoners hebben gelijke kansen op een goede gezondheid

Wat wilden we bereiken?

Subdoelen

5.1 - Het op tijd signaleren en waar mogelijk voorkomen van psychosociale klachten

5.2 - Bevorderen van een gezonde levensstijl

5.3 - Terugbrengen van overmatig alcohol- en drugsgebruik

Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?)

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?)

Subdoel 5.1 - Het op tijd signaleren en waar mogelijk voorkomen van psycho-sociale klachten

5.1.1 - Continueren van preventieve cursussen

In 2019 zijn wederom cursussen aangeboden gericht op preventie van angst, stress en depressie. Deze zijn vooral gericht op volwassenen. Ook de cursus 'Zorg de Baas' is georganiseerd voor mantelzorgers, waarin mantelzorgers geholpen worden om te leren omgaan met zorg die ze verlenen.

5.1.2 - Inzetten op samenwerking tussen inwoners en het middenveld in het bestrijden van eenzaamheid

Met Welzijn op Recept (WoR), de preventieve huisbezoeken (75+) is gewerkt aan het signaleren van eenzaamheid en het begeleiden of ondersteunen. Door vrijwilligers en organisaties worden activiteiten georganiseerd voor eenzame inwoners en ouderen.

Subdoel 5.2 - Bevorderen van een gezonde levensstijl

5.2.1 - Stimuleren van deelname aan bewegingsactiviteiten voor inwoners met een lage sociaal economische status (SES) en ouderen

Er zijn in 2019 beweegactiviteiten uitgevoerd door de SWD, waarbij in het bijzonder is gekeken naar de mensen die woonachtig zijn in de wijken waar mensen met een lage SES woonachtig zijn.

5.2.2 - Aanbieden van preventieve cursussen

Op scholen zijn trainingen gegeven op het gebied van o.a. weerbaarheid en sociale vaardigheden. De OK coaches spelen hierin een belangrijke rol. Daarnaast is er vanaf 2017 een werkgroep gezonde leefstijl/Jongeren op Gezond Gewicht actief. Het doel is om over/ondergewicht bij jongeren zo snel mogelijk te signaleren en effectief tegen te gaan. Tot slot is het beweegprogramma "Moeders in Beweging" actief.

5.2.3 - Geven van voorlichting op basisscholen aan ouders en kinderen en via het jongerenwerk

De GGD Amsterdam heeft in 2019 het programma ‘Gezonde School’ uitgevoerd in het basisonderwijs van gemeente Diemen. Op basis van gesprekken met de scholen worden verschillende prioriteiten gesteld en interventies ingezet. Doelstelling hiervan is het verbeteren van de gezonde ontwikkeling van jongeren. Uiteindelijk hebben vier basisscholen in 2019 deelgenomen aan het programma Gezonde School, waarbij de school gebruik heeft gemaakt van een subsidie om extra aandacht te besteden aan gezondheidsbevordering en preventie op het gebied van onder andere voeding, gezonde leefstijl, opvoeding en media, en buiten spelen.

De kinder-, en jongerenwerkers van de SWD werken bovendien samen met de GGD, kinderfysiotherapeuten en voedingsdeskundigen om een gezonde leefstijl bij kinderen te bevorderen.

Subdoel 5.3 - Terugbrengen van overmatig alcohol- en drugsgebruik

5.3.1 - Handhaven leeftijdsgrenzen voor alcoholverkoop

In het kader van de huidige drank-, en horecaverordening en het preventie- en handhavingsplan alcohol zijn uitgangspunten vastgelegd inzake de handhaving.

5.3.2 - Continueren aanpak (vroeg)signalering alcoholmisbruik

Vroegsignalering vindt plaats via de verslavingsconsulent die aanwezig is in de huisartsenpraktijken in Diemen Noord en Zuid. Voorlichting en contact vindt plaats via casuïstiekbesprekingen

5.3.3 - Preventie drugsmisbruik jongeren

Drugsgebruik komt onder andere ter sprake in de puberkring (voor pubers) en de pubercursus (voor ouders).

Stel uw document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf