Wat hebben we bereikt en wat hebben we ervoor gedaan?

1. Het tegengaan van armoede

Wat wilden we bereiken?

Subdoelen

1.1 - Kinderen worden niet buitengesloten van deelname aan maatschappelijke activiteiten vanwege geldgebrek

1.2 - Burgers weten welke financiële regelingen de gemeente heeft en maken hier gebruik van

1.3 - Ondersteuning bij het voorkomen en oplossen van schulden

1.4 - We garanderen iedereen die het nodig heeft tijdig een bestaansminimum

Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?)

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?)

Subdoel 1.1 - Kinderen worden niet buitengesloten van deelname aan maatschappelijke activiteiten vanwege geldgebrek

1.1.1 - Stimuleren van het gebruik van de participatieregeling door actieve voorlichting via onder andere. het maatschappelijk middenveld, participatiecoaches en de website

Aan in- en externe ketenpartners is via diverse kanalen (persoonlijke/online) de Participatieregeling voor kinderen onder de aandacht gebracht. Daarnaast hebben intermediairs zoals buurtsportcoaches en ouderkindcoaches 140 jongeren uit gezinnen met een inkomen tussen de 100 en 140% van de bijstandsnorm bemiddeld via het Jeugdfonds Sport en Cultuur.

Subdoel 1.2 - Burgers weten welke financiële regelingen de gemeente heeft en maken hier gebruik van

1.2.1 - Stimuleren van het gebruik van de minima regelingen door actieve voorlichting via o.a. het maatschappelijk middenveld, participatiecoaches en de website

In aanvulling op de voorlichting aan inwoners via de website Antwoord Op, de Diemerinfo en Social Media zijn in 2019 diverse ketenpartners geïnformeerd over de voorzieningen en ontwikkelingen op het terrein van schuldhulp en armoedebestrijding. Ook aan voorlichting bij de teams Wmo, Jeugd en het Brede Hoed Team is aandacht besteed. In het voorjaar van 2019 is een Netwerkbijeenkomst armoedebestrijding voor ketenpartners in het Huis van de buurt georganiseerd. Deze is bezocht door 60 professionals en vrijwilligers van divers organisaties. Medio juni is de conferentie Sociaal Domein in de omval aangeboden aan alle maatschappelijke partners. In december een netwerkbijeenkomst in het kader van uitbreiding vroegsignalering en preventie Schuldhulp voor ketenpartners georganiseerd. Deze werd bezocht door 25 deelnemers.

Subdoel 1.3 - Voorkomen en oplossen van schulden

1.3.1 - Organiseren van workshops “ondersteuning thuisadministratie” ter preventie van schulden

Maandelijks wordt door de Madi de post sorteergroep georganiseerd. Tijdens deze bijeenkomsten worden inwoners van Diemen die daar behoefte aan hebben geleerd hun (financiële) administratie te orden. In 2019 is door 8 Diemenaren deelgenomen aan de postsorteergroep.

1.3.2 - Inzetten van budgetbeheer

In 2019 hebben 52 inwoners gebruik gemaakt van budgetbeheer. Het gaat om financieel kwetsbare inwoners. Door de inzet van budgetbeheer worden schulden voorkomen (preventie) of ontstaat een stabiele financiële situatie waardoor schuldhulpverlening mogelijk wordt.

Subdoel 1.4 - Wij garanderen iedereen die er recht op heeft tijdig een bestaansminimum

1.4.1 - Uitkeringsgerechtigde ontvangt zijn uitkering of voorschot binnen vier weken na zijn aanvraag

De gemiddelde afhandeltermijn is 20 dagen. Als het recht op bijstand is vastgesteld en de termijn van vier weken wordt overschreden wordt op verzoek van een uitkeringsgerechtigde een voorschot betaald. Dit komt slechts enkele keren per jaar voor

Prestatie-indicatoren

Realisatie
2018

Begroting
2019

Realisatie
2019

1.1.1 - % van de huishoudens met kinderen in de bijstand maakt gebruik van de participatieregeling

100%1

90%

77%

1.2.1 - % van de huishoudens in de bijstand maakt gebruik van de voorzieningen

73%

80%

78%

1.4.1 - Maximale doorlooptijd van de aanvraag levensonderhoud in dagen

22

28

20

  1. 100% van de huishoudens met kinderen in de bijstand ontvangt ambtshalve een toekenningsbesluit en kan daardoor gebruik maken van de regeling. Gebleken is echter dat niet niet alle huishoudens ook daadwerkelijk geld declareren. De realisatie 2019 (77%) is berekend op basis van het aantal huishoudens dat daadwerkelijk geld heeft gedeclareerd.

2. Een preventief en straffend fraudebeleid

Wat wilden we bereiken?

Subdoelen

2.1 - Het voorkomen van misbruik van bijstandsuitkeringen

2.2 - Het straffen van misbruik van bijstandsuitkeringen

Activiteiten (Wat wilden we ervoor doen?)

Realisatie (Wat hebben we ervoor gedaan?)

Subdoel 2.1 - Het voorkomen van misbruik

2.1.1 - Voorlichting bij de intake door middel van het uitreiken van een handboek met rechten en plichten

Aan iedereen die een bijstandsuitkering krijgt, wordt het handboek met rechten en plichten verstrekt. Dit handboek wordt in een persoonlijk gesprek toegelicht. Het handboek is in 2019 gerestyled.

2.1.2 - Geven van voorlichtingsbijeenkomsten voor uitkeringsgerechtigden over de rechten en plichten

In 2019 zijn uitsluitend individuele gesprekken gevoerd om mensen te informeren over rechten en plichten. De praktijk laat zien dat de situaties van mensen teveel verschillen om groepsgewijze informatie te verstrekken. Daarbij is bij het geven van groepsvoorlichting de privacy van uitkeringsgerechtigden in het geding.

Subdoel 2.2 - Het straffen van misbruik

2.2.1 - Controleren op de rechtmatigheid van de uitkering door middel van onder andere een huisbezoek

Er vindt zorgvuldige screening plaats tijdens het aanvraagproces. De rechtmatigheid en de naleving van verplichtingen wordt daarnaast gecontroleerd door middel van periodieke en signaalgestuurde onderzoeken en het afleggen van huisbezoeken.

2.2.3 - Opleggen van boetes wanneer fraude wordt geconstateerd

Bij constatering van fraude wordt een boeteonderzoek gedaan. Bij de vaststelling van de boete wordt rekening gehouden met de hoogte van de benadeling, de mate van verwijtbaarheid en de financiële draagkracht.

Stel uw document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf